c_300_250_16777215_10_images_65126.jpg

تركمن سسي - حوزه ترکمنی، به اعتبار نتایج پیمایش های علمی و ارزیابی ها؛ در ویژگی های همگرایی ملی و تثبیت امنیت، در میان حوزه های قومی ایران ممتاز است. توزیع محسوس تر و بیش از پیش مناسب تر فرصت های اجتماعی در این حوزه، زمینه تأمین امنیت بیشتر و قوام خدشه ناپذیر همگرایی ملی را در میان مدت و درازمدت فراهم خواهد کرد.


حوزه ترکمنی، که مردم آن به مداراپذیری، تعقل دینی و رفتار ملی شناخته می شوند، در بسیاری از حوزه های اجتماعی و اقتصادی نیازمند توجه بیشتر و برنامه ریزی های واقعی تری است. برنامه ریزی هایی که در ترکیبی از سازوکار تصمیم سازی ملی و بومی محقق شده و توسط نخبگان اجرایی این حوزه عملیاتی شود.
ظرفیت های علمی و اجرایی قابل توجهی در حوزه ترکمنی وجود دارد که بسیاری از آن ها شناخته شده و برخی از آن ها می بایست شناسایی شوند. توان علمی و اجرایی بومی این حوزه، یکی از ظرفیت های بومی آماده بهره برداری در مسیر تحقق اهداف و منافع ملی ایران است.
ترکمن ها در حوزه ژئوپلیتیکی ویژه ای زندگی می کنند که توجه ویژه به ابعاد مختلف امنیت انسانی آنان اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی، سیاسی و ... از ملزومات اولیه تأمین منافع حیاتی و امنیت ملی به شمار می رود. در این حوزه، حتی سیاستگذاری منطقه ای مبتنی بر «تبعیض مثبت» توصیه می شود. تصمیم سازان و تصمیم گیران می بایست با نگاه واقعی تر و جدی تری به حوزه ترکمنی نگاه کنند.
استان گلستان، رنگین کمان اقوام ایران بوده و دارای ظرفیت های مثبت کم نظیری است. اما به همان نسبت، می تواند از زمینه آسیب های داخلی و خارجی متناظری نیز متأثر شود. بنابراین، ترفیع موقعیت استان گلستان از یک حوزه نسبتا حاشیه ای به حوزه ای که در متن اهداف و برنامه های توسعه کشور قرار گیرد، راهگشا بوده و به نوبه خود، بستری برای افزایش بیش از پیش ضریب نفوذ حاکمیت ملی را در این حوزه ژئوپلیتیک فراهم خواهد کرد.
توسعه متناسب، کلیدواژه تأمین اهداف ملی در حوزه ترکمنی است.
همگرایی ملی، بازتاب سیاستگذاری دقیق و عملکرد محسوس توسعه ای در گلستان است.
ظرفیت های انسانی علمی و اجرایی بومی در این حوزه و به کارگیری آنان، فرصت های خدادی پیش روی جمهوری اسلامی ایران است.
دكتر بهروز قزل - گزیده سخنرانی در دانشگاه جامع امام حسین (ع) – اسفند 1395

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر