c_300_250_16777215_10_images_65136.jpg

تركمن سسي - مدیرکل شیلات استان گلستان گفت: براساس برآوردها پیش‌بینی می‌شود امسال یک‌هزار و ۶۵۰ تن میگو وانامی در استان گلستان تولید شود.


به گزارش تركمن سسي به نقل از خبرگزاری تسنیم از گرگان، سیدجواد قدس علوی،در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی استان با اشاره به طرح‌های محوری شیلات به ستاد فرماندهی اظهار داشت: میگوی تولیدی استان به عنوان برند جای خود را در بازارهای جهانی پیدا کرده است.
وی با اشاره به هفتمین سال تولید انبوه میگوی وانامی در سایت گمیشان گفت: همه تولید محصول میگو امسال بر سر مزارع به قیمت 13 تا 14 هزار تومان به ازای هر یک کیلوگرم به فروش رسیده است.
مدیرکل شیلات استان گلستان به افتتاح کانال‌های آبرسان این مجتمع در روزهای گذشته هم اشاره کرد و افزود: با بهره‌برداری از این کانال‌ها، شرایط کامل برای واگذاری فاز 4 هزار هکتاری به سرمایه گذاران وجود دارد.
وی اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال یک‌هزار و 650 تن میگو در استان تولید شود که نسبت به سال گذشته 35  درصد رشد خواهد داشت.
قدس‌علوی خاطرنشان کرد: در صورت بهره‌برداری کامل از فاز نخست این طرح سایت به مساحت 4 هزار هکتار تا پایان برنامه ششم توسعه، میزان تولید میگو در استان به هفت هزار و 200 تن افزایش می‌یابد  و برای سه هزار و 500 نفر نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 6 واحد عمل آوری و بسته بندی در منطقه فعال است، گفت: در افق 1400 تعداد این مراکز باید به 25 واحد افزایش پیدا کند. هم‌چنین در این زمان باید 20 مرکز تکثیر بچه میگو با ظرفیت یک میلیارد و 700 میلیون قطعه در استان ایجاد شود.
مدیرکل شیلات استان با بیان اینکه امکان‌سنجی برای توسعه سایت پرورش میگوی گمیشان انجام شده است، گفت: براساس امکان‌سنجی این سایت تا 28 هزار هکتار شرایط توسعه را دارد. در حال حاضر فازدوم که 6 هزار هکتار است که در دست مطالعات است که امیدواریم امسال نهایی تا برای سال آینده واگذاری آن آغاز می‌شود.
وی درباره پرورش ماهیان خاویاری هم گفت: این طرح در قالب مجتمع پرورشی و مزارع منفرد در دست مطالعه قرار دارد.
قدس علوی بیان داشت: با توجه به محدودیت آب‌های شیرین در داخل، باید به سمت آب نامتعارف برویم. دریا یک ظرفیت بی‌نظیر در حوزه شیلات است. برهمین اساس به دنبال این هستیم که در اراضی ساحلی شمالی گرگانرود یک مجتمع پرورش ماهیان خاویاری احداث کنیم.
به گفته وی، این مجتمع 400 هکتاری وسعت دارد که در صورت واگذاری زمین عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. در این مجتمع در فاز نخست که 220 هکتار خواهد بود تولید 8 هزارتن گوشت و 400 تن خاویار برنامه‌ریزی شده است.
مدیرکل شیلات استان گلستان با اشاره به استفاده از آب چاه های کشاورزی برای پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی گفت: در استان 33 هزار حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد 18 هزار حلقه چاه مجاز است.
وی افزود: در استخرهایی که 100 مترمربع وسعت دارد می توان حداقل 1.5 تن گوشت ماهی تولید کرد. اما در یک برنامه 10 ساله اگر بتوانیم این طرح را در 50 درصد چاه های مجاز استان اجرا کنیم، می توانیم 13 هزار تن تولید ماهی داشته باشیم.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر