c_300_250_16777215_10_images_65441.jpg

تركمن سسي - استاندار گلستان گفت: اغلب شهرداران استان گلستان شرایط احراز تصدی شهرداری را ندارند و باید مهندسان شهرسازی اداره شهرها را بر عهده گیرند.


به گزارش تركمن سسي به نقل از خبرگزاري مهر، سید مناف هاشمی، شامگاه چهارشنبه در مراسم گرامی داشت روز جهانی شهرسازی که در پردیس کاپری برگزار شد، اظهار کرد: کار اجرایی با مطالبی که در این جلسات مطرح می شود، متفاوت است بنابراین مهندسان شهرسازی باید در زمینه اجرا ورود پیدا کنند.
وی افزود: اغلب شهرداران استان گلستان شرایط احراز شهرداری را ندارند، مهندسان شهرسازی باید اداره شهرها را به عهده بگیرند، در این زمینه ها باید ده ها مهندس عمران اعلام آمادگی کنند نه کسانی که صلاحیت آن را ندارند.
استاندار گلستان توضیح داد: شهرداری نهاد عمومی غیردولتی است و دارای جذابیت هایی از قبیل تعاملات با مردم، درآمد و غیره است و بنابراین افراد زیادی که رشته تخصصی آن ها چیز دیگری است، در این زمینه وارد می شوند، باید کسی به این کار ورود پیدا کند که دغدغه مردم را داشته باشد.
هاشمی تصریح کرد: اداره شهرهای ما نیز براساس اصول شهرسازی نیست و کمتر شهری را می توان پیدا کرد که براساس آن چه که مشاوران برنامه می دهند، عمل شود.
وی تأکید کرد: مشارکت جامعه مهندسین و شهرسازان در حوزه های مختلف شهری کم رنگ است، یک مهندس شهرساز باید بتواند آن چه را در دانشگاه آموخته در عمل نیز پیاده کند.
استاندار گلستان ادامه داد: مهندسین نباید انتظار داشته باشند متولیان دولتی از آن ها دعوت کنند بلکه خود آن ها باید به عرصه رقابت ورود پیدا کنند و در کنار معاونین شهرداری و گردشگری و مسکن قرار گیرند و هزینه صرف کنند تا بتوانند شناخته شوند.
وی با بیان این که در یکی از دوره های مدیریتی خود، بیش از هزار و ۵۰۰ نفر از فارغ التحصیلان رشته مهندسی را به عنوان ممیز مالیاتی به کار گرفتم، افزود: بعد از پایان کار این افراد، تعداد زیادی از آن ها استخدام دستگاه ها شدند.
مهندسان شهرسازی جسارت اجرا داشته باشند
استاندار گلستان اظهار کرد: مهندسان شهرسازی باید جسارت اجرایی نیز داشته باشند ولی این کمتر اتفاق می افتد، من جزو اولین کسانی بودم که در شهرسازی توانستم خودم را به درجه های مختلف تخصصی برسانم.
وی افزود: در حوزه بودجه و درآمد نیز با نگاه پول سالم، درآمد سالم و پایدار کار کردم، هر جا که ورود پیدا کردم با اصلاح قوانین یا ممیزی توانستیم درآمدهای پایدار را افزایش دهیم.
هاشمی با بیان این که  از طرح جامع می توان درآمد کسب کرد و با طرح تفضیلی هم می توان سرمایه گذار جذب کرد، تصریح کرد: سالانه ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار از محل مالیات ارزش افزوده به شهرداری ها کشور داده می شود، دو سال برای این قانون زحمت کشیده شد تا تصویب شود.
 وی ادامه داد: اکنون منافع آن به شهرهای مختلف می رسد، در خیلی از کلان شهرها که صنایع و تولید دارند مبالغ بالایی وصول می شود، در استان گلستان بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری ها از این محل تأمین می شود.
استاندار گلستان با بیان این که ۲۰۰ جلسه برای این قانون زمان گذاشته شد، اذعان کرد: اگر شهرداران پول سالم به دست نیاورند طبیعی است که تخلف می کنند.
هاشمی با بیان این که ورود جامعه شهرسازان به حوزه های مدیریت شهری باید جدی تری دنبال شود، تصریح کرد: حوزه حرفه ای کار مهندسی نیز باید رعایت شود، اخلاق حرفه ای را در هر جایگاهی که بروید باید دنبال کنید.
وی به موضوع زلزله اخیر در غرب کشور اشاره کرد و افزود: نباید همه چیز را با پول رقم زد، هر کسی که ساختمانی می سازد نباید به این فکر کند که می سازد و می فروشد بلکه باید به این بیندیشد که خود و خانواده اش در آن ساکن هستند، در این صورت تخلف نخواهد کرد.
هاشمی گفت: امروزه بسیاری از مهندسان مهر و امضاء خود را به دیگران می دهند و این کار اشتباهی است، جذابیت ها در حوزه عمرانی بالا است اما نه به شرط عزادار شدن مردم و این مسأله باید تجربه شود تا اتفاقات خوبی رقم بخورد.
استاندار گلستان بیان کرد: ۹ هزار متخصص در رشته ها مهندسی در استان وجود دارد که اگر اراده کنیم می توانیم شهرهای انسان محوری داشته باشیم.
وی با بیان این که نگاه ما به شهرها باید نگاه انسانی باشد، خاطر نشان کرد: در استان باید منابع درآمدی شهرداری ها را بیشتر کنیم، ما با توجه به منابع طبیعی که داریم می توانیم هدف گردشگری باشیم.
هاشمی در پایان گفت: صادرات تخصصی شهرسازی و عمران نیز باید جدی گرفته شود، کشورهای همجوار ما کشورهای درحال توسعه هستند که نظام مهندسی در این زمینه می تواند کارآفرینی داشته باشد و علم خود را صادر کند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر