c_300_250_16777215_10_images_65722.jpg

ترکمن سسی- مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: زلزله ۳.۱ ریشتر امشب انبارالوم خسارتی در پی نداشته است.


به گزارش ترکمن سسی ، صادقعلی مقدم امشب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: امشب اول دی ماه 1396 ساعت 19 و 37 دقیقه زمین لرزه‌ای به بزرگی 3/1 دهم به بزرگی ریشتر در عمق 16 کیلومتری شهر انبارالوم شهرستان آق‌قلا به وقوع پیوست که خوشبختانه تا این ساعت از سوی دستگاه‌های ذیربط خسارت جانی و مالی گزارش نشده است.
وی تصریح کرد: بر اساس اطلاعات مرکز لرزه‌نگاری کشور این زلزله موقعیت این زمین لرزه در ۳۷.۱۰ شمالی و ۵۴.۵۶ شرقی در 6 کیلومتری شهر انبارالوم شهرستان آق‌قلا بوده است.
مقدم خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 100 فقره زلزله در گلستان به وقوع پیوسته است که این آمار نگران کننده به نظر می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: تنوع مناطقی که در آن زلزله به وقوع می‌پیوندند نشان می‌دهد که استان از چه شرایط بدی در حوزه ابتلا به زلزله برخوردار است.
دبیر شورای هماهنگی مدیر بحران استان گلستان با اشاره به تعدد وقوع زلزله در گلستان اذعان کرد: برخی اظهار می‌کنند که این میزان زلزله به نوعی رهاسازی انرژی زمین است و می تواند یک امر مثبت تلقی شود در حالی که پژوهشگران زمین‌شناسی چندان به این نوع تلقی از زمین‌لرزه اعتقادی ندارند.
مقدم یادآور شد: در نگاه این محققان، این زمین‌لرزه‌ها به نوعی پش‌فرض برای زلزله با دامنه بالای لرزش بیشتر هستند و به نوعی پازل زمین لرزه بزرگ، با این لرزه‌های کوچک‌تر تکمیل می‌شود.
وی ادامه داد: استان گلستان با توجه به قرار گرفتن در مدار زلزله هراز چندگاهی زلزله‌هایی با مقیاس ریشترهای متفاوت را تجربه می‌کند.
مقدم که مهم‌ترین پدیده طبیعی در گلستان را همچنان زلزله می‌داند، افزود: سوابق تاریخی زلزله در گلستان نشان ‌می‌دهد این منطقه از مناطق مستعد برای وقوع زلزله‎های متعدد است و باید این موضوع را بسیار جدی گرفت.
وی یادآور شد: بهترین راه روبه‌رو شدن با چنین پدیده‌ای در استان، پیش‌بینی راهکارهای مقابله با این پدیده است که از معبر حوزه پیشگیری و مقابله می‌گذرد.
مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با تاکید بر لزوم آماده کردن شهروندان برای مواجهه با بلایای طبیعی اجتمالی به ویژه زلزله تصریح کرد: آماده‌سازی جامعه از طریق برنامه‌های آموزشی می‌تواند، ضمن ایمن‌سازی جامعه انسانی شرایط بهتری برای مواجهه آنان با چنین پدیده‌ای مهیب و مخرب مهیا سازد.
مقدم اضافه کرد: باید ضمن حفظ دغدغه و آمادگی لازم، بیش از گذشته به موضوع پیشگیری، آمادگی و مقابله با حوادث احتمالی ناشی از زلزله توجه و به شکل جدی و عملی، تدابیری را اتخاذ کرد.
وی ادامه داد: اگر چه طی این سال‌ها برنامه‌های خوبی توسط دستگاه‌های متولی در حوزه آموزش و امداد و نجات انجام و مناسبت‌های ملی برای افزایش آمادگی در مقابله زلزله ثبت شده، اما با وجود این کارها، همچنان نیازمند توجه جدی‌تر به موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه نسبت به موضوع زلزله و دیگر بلایای طبیعی هستیم.
مقدم اذعان کرد: وقوع بیش از۹۵۰ لغزش و زمین‌لرزه در استان طی سال‎های اخیر موید آن است که بی‎توجهی به ساخت و ساز اصولی و بافت فرسوده در استان می‌تواند آسیب‎های جدی به بخش‌های زیرساختی و جامعه انسانی وارد سازد.
استان گلستان، با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد و سالانه برخی بلایای طبیعی این استان شمالی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر