c_300_250_16777215_10_images_66186.jpgتركمن سسي- حدود 25 هزار كشاورز زحمتكش حاشيه اترك در نوار مرزي و بخش محروم داشلي برون با كمبود آب دست و پنجه نرم مي كنند.

آنا محمد بیات داشلی برون در سايت اولکامیز نوشته است: خشکسالی متوالی، رهاسازی نکردن حق آب از سد شیرین دره، نبود برنامه مدیریت آب کشاورزی، تقسیم ناعادلانه آب با کشور همسایه و ناآشنایی کشاورزان با آبیاری نوین در افت محصول کشاورزی و آنگاه بیکاری جوانان کشاورز زاده محروم مرزی و افت محصولات غلات و ورشکستگی دهقانان و در نهایت هجوم اهالی مرزی گلستان به حاشیه شهرها را به دنبال دارد.
به عنوان مثال بستن مسیر رودخانه بین المللی جهت آبیاری 5000 هکتاری سازمان اتکا در نقطه مرزی چات توسط پیمانکار بخش خصوصی سازمان مذکور و مکیدن پمپاژهای غول پیکر شرکت ران بنیاد مستضعفان در 'خیرخوجه سفلی' مانع آبرسانی محدود به زراعت زارعین مظلوم پایین دست و خشک شدن تالابهای بین المللی آلاگل، آلماگل، آجی گول وسد دالشمن آتا (دانشمند) شده است.
البته اعتراف نمایم خشکسالی متوالی آیتم نخست نبود آب در اترک میباشد ولی متاسفانه به دلایل گوناگون خصوصا مدیریت ضعیف آب موجود و اندک اترک توسط مدیران مرتبط نیز بحران های ریز و درشت را به وجود خواهد آورد و طولی نخواهد کشید ریزگردهای جنوب کشور به ترکمن صحرا نیز خواهد رسید و تعجب نکنیم زمانی نوار مرز خالی از سکنه شود !!
مدیران ارشد استان و روسای ادارات ذیربط امور کشاورزی، آب زراعت و.... در گام اول در بوجود آمدن و تعجیل بحران با اهمال صورت گرفته از سوی آنان مقصران ردیف اول خواهند بود. عدالت و مدیریت در تقسیم آب اندک کشاورزی ولو قسمتی از مشکلات زارعین تنگ دست نوار مرز داشلی برون را حل و در تاخیر بحران کمک خواهد کرد. بخش مرزی داشلی یک ششم وسعت گلستان را دارا میباشد و در تولید گوشت قرمز مقام بالایی دارد.
اخیرا کشت باغ های زیتون در چندین نقطه از جمله کرند، خیرخوجه علیا، تنگلی و.. به صورت گسترده رواج یافته و در جنوب داشلی برون دامداری و مرغداری صنعتی رشد چشمگیری داشته است و در تولید غلات حرفی برای گفتن دارد، در ضلع سفلی بخش گسترده داشلی برون گمرک پل اینچه برون واقع بوده که نقطه اتصال کشور از طریق راه آهن به آسیای میانه - روسیه و چین میباشد و انتظار منطقه آزاد اقتصادی - تجاری را می کشد، با تمام گفته ها که شرح آن رفت منطقه ای محروم حتی بخش مهم آن از 'ترشکلی' تا 'هوتن' و منطقه کوهستانی 'آق بند' از آب شرب لوله کشی بی بهره اند، داشلی برون بخش مستقل شهرستان گنبد کاووس میباشد.

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر