c_300_250_16777215_10_images_66754.jpg

ترکمن سسی- نماینده مردم غرب استان در مجلس از بازگشت ۵۰ ایرانی زندانی در ترکمنستان به کشور خبرداد و گفت: هنوز وضعیت صیادانی که مرزبانان ترکمنستان به سمت آنها تیراندازی کردند، مشخص نیست.


روز اول فروردین چهار صیاد گلستانی از حوزه سرزمینی آب‌های ایران عبور کرده و نیروهای مرزبانی ترکمنستان به آن‌ها تیراندازی کردند.
روز بعدازاین حادثه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه با تأیید خبر تیراندازی مرزبانان دریایی ترکمنستان به سمت ماهیگیران گلستانی و جان باختن دو نفر و دستگیری دو تن دیگر، اعلام کرد که «بلافاصله پس از وقوع این حادثه و انتشار این خبر تأسف‌برانگیز، وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور در تماس با مقامات ترکمنستان، به‌طور جد پیگیر موضوع شده و در یادداشتی رسمی از دولت آن کشور خواستار توضیح درباره این حادثه شدیم و این پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد.»
در فاصله یک هفته از این ماجرا، سه‌شنبه گذشته ( هفتم فروردین) رئیس‌جمهور به همراه تیمی وارد عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان شد و ۱۳ سند همکاری بین دو کشور به امضاء رسید و رسانه‌ها از توافق برای بازگشت ۲۸۳ ایرانی زندانی در ترکمنستان به کشور هم‌زمان با سفر روحانی خبر دادند.
با نماینده مردم شهرستان‌های غرب  گلستان که در دو سال اخیر پیگیر تبادل زندانیان دو کشور (ایران و ترکمنستان) بوده است به گفتگو نشستیم و رامین نورقلی پور از ادامه پیگیری‌ها برای مشخص شدن وضعیت سه صیاد گلستانی و بازگشت دو گروه ۲۵ نفره از ایرانیانی که در زندان‌های ترکمنستان زندانی بودند، خبر داد.
مدتی است پیگیر تبادل زندانیان بودیم
نماینده مردم کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر اظهار کرد: ما تعدادی زندانی در زندان های ترکمنستان داریم و مدتی است بنده و دستگاه دیپلماسی کشور پیگیر هستیم تا شرایط آزادی و تبادل این هموطنان را ایجاد کنیم.
رامین نورقلی پور با اشاره به این که خانواده های ایرانی زندانی در زندان های ترکمنستان سال هاست به عزیزان خود دسترسی ندارند، گفت: بر اساس قانون تبادل موجود قاعدتا باید این کار (تبادل) انجام می شد.
هم اکنون وضعیت سه صیاد گلستانی که در قایق حضور داشتند مشخص نیست و تاکنون پیگیری های مختلفی در این ارتباط داشته ایموی افزود: در سال گذشته بنده به ترکمنستان سفر کرده و با مقامات ترکمنستان به ویژه با رئیس مجلس، رئیس کمیسیون های مختلف، مقامات دولتی در سطح معاونان وزیر و دبیر کل حزب حاکم ترکمنستان جلسات رسمی داشتیم و در این جلسات تاکید بنده بر این بود در کنار مسائل مختلفی که مورد مذاکره قرار می گیرد موضوع مبادله زندانیان هم پیگیری شود.
نورقلی پور یادآور شد: در سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران برای حضور در کمیسیون بین المجالس اسلامی، مذاکراتی در این خصوص با رئیس جمهور ترکمنستان انجام شد و در این مذاکرات به بنده قول دادند که این موضوع (تبادل زندانیان) محقق شود.
دبیر سابق مجمع نمایندگان استان گلستان با تاکید بر این که ظریف وزیر امور خارجه و رئیس جمهور هم پیگیر تبادل زندانیان بودند، ادامه داد: در نهایت تمام پیگیری ها منجر به این شد که زندانیان تبادل شوند و تاکنون بازگشت ۲۸۳ نفر قطعی شده است.
تعیین تکلیف زندانیان با قوه قضاییه است
وی با بیان این که تاکنون دو گروه ۲۵ نفره از ایرانیان زندانی در ترکمنستان وارد ایران شده اند، تصریح کرد: تعیین تکلیف زندانیان با قوه قضاییه است و با توجه به شرایطی که دارند حتما تصمیم گیری مقتضی صورت می گیرد.
نورقلی پور با بیان این که تبادل زندانیان را بارها به صورت کتبی و شفاهی تذکر داده بودیم و از دیپلماسی کشور خواستیم فعالانه در این عرصه وارد شوند و زمینه بازگشت این عزیزان را به ایران فراهم کنند، گفت: خوشحال هستیم خانواده این زندانیان که بعضی از آن ها ۲۰ سال از عزیزان خود بی خبر بودند هم اکنون قابلیت دسترسی به این زندانیان را دارند.

وی با یادآوری این که از سراسر کشور در زندان های ترکمنستان حضور داشتند اما اکثر آن ها از استان های گلستان و خراسان بودند به موضوع تیراندازی مرزبانان ترکمنستانی به صیادان گلستانی اشاره و بیان کرد: قطعا تجاوز به حوزه سرزمینی هیچ کشوری مورد تایید نیست و کار غیر قانونی است.
وی تاکید کرد: در کنوانسیون های بین المللی برای ورود بدون اجازه به حوزه سرزمینی سایر کشورها مجازات هایی در نظر گرفته شده است اما این طور نیست که مرزبان های هر کشور به محض ورود هر شخصی غیر از ملیت آن کشور، برخورد کنند به گونه ای که منجر به کشته شدن شود و یا مستقیم مورد هدف قرار دهند.
در سال های اخیر حضور ما در عرصه های تجاری، بازرگانی و زیرساختی در ترکمنستان کمرنگ شده و جای ما را کشورهای دیگری گرفته اندنورقلی پور متذکر شد: اصلا معتقد نیستیم که صیادان و هموطنان ما وارد حوزه سرزمینی کشور دیگری شوند اما به هر حال این مسئله اتفاق افتاده و مرزبانان صیادان گلستانی را هدف قرار داده اند.
وی با بیان این که یک نفر از چهار صیاد گلستانی در تیراندازی مرزبانان ترکمنستانی کشته و جسد وی به کشور بازگردانده شده است، ادامه داد: هم اکنون وضعیت سه صیاد گلستانی که در قایق حضور داشتند مشخص نیست و تاکنون پیگیری های مختلفی در این ارتباط داشته ایم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از پیگیری ها برای طرح موضوع وضعیت این سه صیاد گلستانی در نخستین جلسه هیئت دولت خبر داد و اضافه کرد: این صیادان اهالی شهرستان های گمیشان و بندرترکمن بودند و با قایق از حوزه سرزمینی ما خارج شده و وارد مرزهای آبی ترکمنستان شده اند و نیاز است وزارت امور خارجه پیگیر آخرین وضعیت آن ها باشد.
دیپلماسی فعالانه ای با ترکمنستان نداشتیم
وی تصریح کرد: متاسفانه در سال های اخیر دیپلماسی فعالانه ای در خصوص روابطمان با ترکمنستان نداشته ایم و خوشبختانه با سفر اخیر دکتر روحانی به ترکمنستان فعالیت های جدیدی آغاز شده که می تواند به گسترش روابط ما با همسایه شمالی کمک کند.
نورقلی پور با یادآوری این که ظرفیت های متعددی در ترکمنستان وجود دارد که در گذشته و در دولت سازندگی بیشتر از آن استفاده می کردیم، بیان کرد: در آن سال ها دیپلماسی فعالی داشتیم و تجار و بازرگانان و همچنین پیمانکاران ما توانستند در پروژه های عمرانی و زیرساختی ترکمنستان به خوبی وارد شوند و اعتماد لازم را کسب کنند.

نماینده مردم شهرستان های غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در سال های اخیر حضور ما در عرصه های تجاری، بازرگانی و زیرساختی در ترکمنستان کمرنگ شده و جای ما را کشورهای دیگری گرفته اند، گفت: نیاز است فعالانه در این عرصه وارد شویم و برای گلستان ظرفیت بسیار خوبی است تا سطح مبادلات و همکاری ها را گسترش دهیم.
نورقلی پور با بیان این که امضاء سند همکاری بین دو کشور ایران و ترکمنستان نقطه قوتی برای توسعه تجارت و بازرگانی گلستان است، افزود: به نظر می رسد توافقات خوبی پیرامون مراودات اقتصادی و بازرگانی در سفر رئیس جمهور به ترکمنستان صورت گرفته و مسیر ریلی مشترک ایران، ترکمنستان و قزاقستان می تواند نقش موثری در توسعه روابط تجاری ایران با آسیای میانه داشته باشد.
نماینده مردم کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: جا دارد تشکر کنم از زحماتی که مجمع نمایندگان استان گلستان، رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و دستگاه دیپلماسی و ... برای انجام تبادل زندانیان انجام دادند و خرسندم از این که شرایطی فراهم شده که خانواده زندانیان پس از سال ها بتوانند با عزیزان خود ملاقات کنند.
خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا بهرامی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر