c_300_250_16777215_10_images_66927.jpg

ترکمن سسی - معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش از مختومقلی فراغی شاعر شهیر ایرانی ترکمن به عنوان یک مصلح بزرگ اجتماعی نام برد و گفت: این شاعر با ژرف اندیشی خود درد و دغدغه های مردم را در قالب شعر بیان کرده است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، یوسف نجفی عصر پنچشنبه در مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی در شهر گنبدکاووس، افزود: مختومقلی با اینکه در زندگی خود مشقت ها و مصیبت های زیادی دیده بود اما در اشعار او سوز درد جامعه و مردم دیده می شود.
وی اضافه کرد: براین اساس مختومقلی فراغی را می توان شاعر ملی و شاعری برای تمام بشریت و نه فقط قوم ترکمن دانست و امثال مختومقلی فراغی در بین شاعران و ادبیان این سرزمین، انگشت شمار هستند.
دکتر نجفی تصریح کرد: با اینکه شعر مختومقلی فراغی به زبان ترکمنی سروده شده اما به دلیل اینکه برخاسته از درد و رنج مردم زمان خودش است در بین دیگر اقوام، مذاهب و ادیان هم از محبوبیت خاصی برخوردار است.
وی، توجه مختومقلی فراغی به عشق، محبت به اهل بیت پیامبر(ص)، حب به وطن و حب به طبیعت را کم نظیر دانست و گفت: وجود این ویژگی ها در کنار غنای فرهنگی اشعار این شاعر شهیر ایرانی ترکمن، او را در بین دیگر شاعران ممتاز کرده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به اشعار مختومقلی فراغی و ادای حق مطلب در خصوص این شاعر و عارف فرهیخته ایران، خاطرنشان کرد: باید به صراحت گفت که مختومقلی فراغی زینت شاعران، فخر ادیبان و معین عارفان است.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند.
مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق تقه در40 کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان ) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.
بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در استان گلستان برگزار می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
به گزارش ایرنا، دراین مراسم که درسالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس برگزار و با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری همراه بود، مدیرکل فرهنگ و ارساد اسلامی گلستان، برخی مسئولان و جمع زیادی از مردم این شهرستان حضور داشتند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر