c_300_250_16777215_10_images_77335.jpg

 

ترکمن سسی : رستم جرجانی - یادداشتی به مناسبت 27 ارديبهشت، بیستمین سالگرد عروج نمایندگان فقید استان گلستان و مسافران سانحه هوايي ياك 40 تقدیم می گردد.



مختومقلي فراغي شاعر وعارف شهير نامدار تركمن ایران زمین مي‌گويد:
 اردان "دوران" گچر برگون آت اولر، ميدان انگلانمز   
يعني، "دوران"  روزي از رادمرد مي‌گذرد
اسب مي‌ميرد، اما ميدان مبارزه منتظر نمي‌ماند.


بله، "زمانه" از رادمردان سبقت مي‌گيرد، اما ميدان كار وتلاش و مبارزه، هرگز منتظر از دنیا رفتن اسب رادمردان و يا نبود خود رادمردان نمي‌ماند، بلكه به رسم گذشته كساني ديگر، اين راه طولاني وپرپيچ و خم زمانه را ادامه مي‌دهند.
در اين بين آنچه كه باقي مي‌ماند شيوه رفتار و كردار و طرز تفكر و عمل خير خواهانه رادمردان است كه در ذهن افراد باقي مي‌ماند.
انديشه و تفكر نيك كه با شجاعت و درايت توأم باشد، باقي مي‌ماند و ماندگان، رفتار و كردار رفتگان را با آنچه كه هست و در جاي آنان قرار گرفته‌اند، مقايسه مي‌كنند و بعد قضاوت مي‌كنند و پي مي‌برند كه چه عزيزاني را در اين گردونه زمان، از دست داده‌اند.
بله، پرندگان و قاصدان پيك شادي و تلاش و كاوشگران جاويد و فهيم زمان و گل سرسبدان گلستان در روز 27 ارديبهشت سال 1380 در سانحه هواپيمايي ياك 40 از ميان جماعت تشنه به صحبت و محبت، رخت بربستند، آنان قصد داشتند تا گلستان نو شكفته در دل جغرافياي ايران را به بهاري خوش يمن بدل كنند.
آنان با علم به مشكلات و تنگناهاي موجود در استان نو پای گلستان، هر يك در فكر و انديشه‌هاي خود طرح جديدي را پرورش مي‌دادند، بعد همه را در يكجا جمع كرده، يك كاسه نموده بودند تا استان گلستان در زماني اندك به گلستان واقعي تبديل شود، اما صد افسوس كه اين عزيزان پرواز كردند و رفتند و حالا مردم استان بخوبي پي برده‌اند كه چه عزيزاني را از دست داده‌اند و همگان مي‌دانند كه براي تحقق آرمانهاي آنان به تلاشي عظيم و به مديريتي قوي و هوشمند نياز است كه استان به پيش برود. بله ! باید پرواز پرندگان را بخاطر بسپاريم ... .

در طول اين سالهاي گذشته، جاي وجود پر بركت آنان خیلی احساس می شد.
اكنون جاي عزيزان: زنده یاد دكتر قندهاري، دكتر عظيم گل، مهندس هزارجريبي، دكتر صادقي، مهندس كوهساري، مهندس معمي هلاكو، مهندس اترك طيار و مهندس حسيني، كاملا خالي است.
اكنون بزرگ و كوچك در سوگ آن عزيزان مي‌سوزند وپي برده‌اند كه جاي دكتر قندهاري و ياران او در بين‌مان كاملا خالي است.
به ياد دكتر عظيم گل كه گل سرسبد مردم بود، كه اين سرسبد بودن او و ديگر يارانش، به خاطر انديشه پاك، كردار و رفتار و طرز تفكر و جامع بيني، شجاعت و تخصص آنان بوده است.
همه مي‌دانند كه انديشه و تفكر مرزي را نمي‌شناسد، عزيز است و حرمت دارد،‌ قداست دارد.
بله، اكنون زنده ياد دكتر قندهاري با آن نگاه كلان، دكتر گل با آن نگاه مردمي خود، دكتر صادقي با علم و دانش خود، مهندس هزارجريبي با آن تعهد و تجربه كاري، مهندس كوهساري با درايت و كارداني، مهندس حسيني با تلاش صادقانه، مهندس معمي هلاكو با شجاعت و درايت،‌ مهندس اترك طيار با آن خضوع و فروتني نشان دادندكه تلاش آنان براي همه اقوام ساكن در استان گلستان و براي توسعه پايدار استان بوده است.
مردم مي‌گويند اي كاش تا شكفته شدن غنچه‌هاي گلستان باقي بودند و جاي آنان اينقدر خالي نبود،‌ ولي صد افسوس كه ديديم زمانه با ما چه كرد، به قول مختومقلي فراغي شاعر و عارف بزرگ و نامدار ترکمن ایرانی،‌ "اسب مي‌ميرد اما ميدان مبارزه و كار و تلاش منتظر بلند شدن رادمردان و سبز شدن درختان نمي‌ماند، بلکه باسرعت خود مي‌گذرد و ميدان نبرد به رادمردان ديگري نياز پيدا مي‌كند" و چه خوب است كه مردم فهيم استان گلستان، ضمن گراميداشت ياد وخاطره اين عزيزان از دست رفته،‌ با انديشه و درايت و شناخت خود،‌ در طول دوران ها افرادي را به مجلس بفرستند كه شجاع، باتوان، تحصيل‌كرده، متخصص و با تجربه باشند تا جاي پاي شهدای یاک 40 بگذارند و با نيت پاك و با اخلاص و با توكل به خداوند سبحان، راه آن شهیدان را كه راهي برای سازندگي و توسعه استان و بهتر شدن وضعيت مردم، خصوصا جوانان بوده است، ادامه بدهند.
سخن آخر،‌ پرواز پرندگان را به خاطر بسپاريم،‌ به سويشان دست دراز كنيم، به ميدان نبرد نگاه كنيم كه به رادمرداني پرتوان نياز دارد.


رستم جرجانی
فعال رسانه ای
مدیر مسئول هفته نامه اقتصاد گلستان
مسئول کار گروه مطبوعات و روابط عمومی
کمیته اقوام و مذاهب استان گلستان

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر