c_300_250_16777215_10_images_77330.jpg

 

گرگان : ترکمن سسی - روز 27 ارديبهشت سال 1380 هواپيماي ياك 40 از تهران به طرف گرگان پرواز كرد. در بلنداي كوه سانحه بوجود آمد و ياران به ديار ابدي پرواز كردند و هرگز به گرگان نرسيدند.

 


آخرين پرواز ياران سرانجام به اندوهي پايدار بدل گشت و دلها را آزرد و مردم استان گلستان از بزرگ وكوچك به سوگ نشستند.
شهداي گرانقدر هواپيماي ياك 40 زنده یاد دكتر قندهاري، دكتر عظيم گل، مهندس هزارجريبي، دكتر صادقي، مهندس كوهساري، مهندس معمي هلاكو، مهندس اترك طيار و مهندس حسيني، هميشه در تاريخ ايران زمين و تاريخ استان گلستان زنده خواهند بود.
يادشان گرامي و راهشان پر رهرو باد.
در اينجا فرصتي پيش آمد تا به بخشي از مصاحبه شهيد معمي هلاكو، در برنامه عصرانه راديو گرگان آن زمان اشاره‌اي داشته باشم که اين نوار مصاحبه در آغاز بهار سال 1383 توسط ميرعلي هاشمي، كه از ياران نزديك شهيد هلاكو بود در اختيار بنده قرار گرفت.

حالا اشاره‌اي داريم به يكي از سوالات خبرنگار و جواب آن زبان زنده ياد شهید معمي هلاكو:
سوال : آقاي هلاكو بفرمائيد كه عضوكدام كميسيون مجلس هستيد ودر خصوص مسئوليت‌ها و وظايف خود در اين كميسيون بفرمائيد؟
جواب: با سلام عرض ارادت به شنوندگان راديو گرگان،‌ من در كميسيون راه و ترابري مجلس هستيم.
در دوره چهارم در همين كميسيون بودم و حالا در دوره پنجم هم در اين كميسيون هستم،‌ در واقع همه‌اش توي "راه" هستم.
كميسيون راه و ترابري مجلس از ارز آورترين كميسيون‌هاست، به اين خاطر كه جمهوري اسلامي ايران از لحاظ جغرافيايي در موقعيت بسيار خوبي قرار گرفته است و يك مسير و مركز ترانزيت كالا بين اروپا و آسيا محسوب مي‌شود. تمام كالاهايي كه از طريق آسياي مركزي بخواهد به اروپا حمل شود و يا از طريق اروپا به آسياي مركزي و آسياي جنوب شرقي حمل شود، مي‌بايستي از ايران عبور داده شود و حتي انتقال نفت و گاز كشورهاي آسياي مركزي مي‌تواند با تانكرهاي ايراني از اين مسير عبور كند و به آبهاي گرم خليج فارس برسد و از آنجا به تمام نقاط جهان صادر شود.
كارمان در اين كميسيون بررسي صلاحديدهاي كشور و نظام است كه در خصوص راه زميني و راه آهن كشور سرمايه‌گذاري كنيم و به دنبال آن درآمد ارزي داشته باشيم.
ما با با اجراي طرح بافق – مشهد و ترانزيت كالا از اين طريق توانستيم 50 ميليون دلار درآمد كسب نماييم كه اين مسير با حضور 50 نفر از سران كشورهاي جهان در بندرعباس افتتاح شد. اگر بتوانيم اين مسير را تكميل كنيم، درآمد ارزي آن به 10 برابر افزايش خواهد يافت.
يكي ديگر از پروژه‌هايي كه كميسيون راه و ترابري مجلس پيگير آن مي‌باشد، اجراي طرح راه آهن كرمان -  زاهدان، بعنوان يك مسير بسيار مهم ترانزيتي براي اروپا مطرح مي‌باشد و بسيار ارز آور خواهد بود.
ادامه راه آهن گرگان بطرف گنبد و اينچه برون و اتصال آن به خط آهن تركمنستان و قزاقستان، يكي ديگر از ارز آورترين راه هاي كشور خواهد بود كه كميسيون پيگير است و اين مسير نه تنها به‌مردم استان گلستان، بلكه براي مردم كشورمان بسيار مفيد و ارزشمند خواهد بود.
يك مسير ديگري هم هست و آن طرح قزوين به رشت مي‌باشد كه آن هم راه آبي قزاقستان و تركمنستان و روسيه را به ايران و اروپا  متصل مي‌كند كه حمل كالا از آن طريق بسيار مناسب‌تر خواهد بود.
اجراي اين طرحها كه در بعد ترانزيتي و درآمد و ارزش براي كشور مطرح است كه مي‌تواند بسياري از مشكلات پولي ما را حل كند و درآمدزا باشد و بدون شك در توسعه اقتصادي و اجتماعي برنامه سوم تأثيرگذار خواهد بود.
هدف ما در اين كميسيون نگاه جهاني نسبت به مسائل كلان كشور است كه بتوانيم با برنامه‌ ريزي و برخورداري از امكانات موجود خودمان، با احداث راه هاي ترانزيتي خدمات لازم را به مردم جهان ارائه كنيم و از آن طريق درآمد كسب نمائيم.
موسي جرجاني -  خبر نگار ارشد صدا وسيما

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر