c_300_250_16777215_10_images_77991.jpg

 

ترکمن سسی : زهرا پایین محلی - همیشه و بارها شنیده و دیده ایم که گفته شده در مصرف انرژی صرفه جویی کنید اما آیا معنای درست صرفه جویی را به ما آموختند ؟


آیا گفته شده که صرفه جویی به معنای کم مصرف کردن نیست بلکه به معنای درست مصرف کردن است؟
اگر ما از هر چیزی درست مصرف کنیم به جز اینکه در حوزه صرفه جویی انرزی قدمی برداشته ایم به اقتصاد خانواده هم کمک کردیم خیلی از ما میخواهیم ولی نمی دانیم که چگونه می توانیم از انرژی درست استفاده کنیم.
اکثر خانواده های ایرانی ۵ برابر استاندارد مصرف انرژی دارند در صورتی که از رفاه بالایی برخوردار نیستند و طی مصرف انرژی اشتباه به اقتصاد خود و جامعه لطمه می زنند.
 حالا بحث اینجاست که چگونه می توانیم درست مصرف کنیم و چه راهکارهایی وجود دارد که مسلماً بیشتر افراد در جامعه از آن بی خبرند !

وظیفه مردم و ارگان های مختلف حیطه ی در مدیریت بحران چه می باشد؟

 آیا میدانید وقتی تلویزیون، ماکروفر، اتو ،رادیو ،کامپیوتر و خیلی چیزهایی که برای استفاده نیاز به برق دارند ، در حالی که روشن نیستند و فقط دوشاخه این وسایل به برق است ، در حالت انتظار به سر می‌برند و مصرف انرژی دارند؟
 آیا میدانستید وقتی غذایی گرم است و آن را داخل یخچال قرار می دهیم یخچال برای سرد کردن غذای گرم نیاز به انرژی بیشتری دارد و مصرف برق را بیشتر میکند؟
آیا می دانید ،که آبگرمکن هرچقدر درجه بالاتری داشته باشد از انرژی بیشتری استفاده میکند ؟
آیا می دانید شارژ گوشی یا لپ تاپ و یا شارژر هر وسیله دیگری که فقط به برق است و به دستگاه وصل نیست در واقع انرژی مصرف می کند؟
جواب تمام این سوالات بله است و این یعنی ضرر، هم به اقتصاد خانواده و هم به جامعه.

اگر ما در طی روز از پرده‌های استفاده کنیم که نور را هدایت کنند به داخل ساختمان و اتاق، قطعاً نیاز به لامپهای روشن نیست، عادت کنیم لامپ های اضافی را در طول روز خاموش کنیم .

از کولر با درجه کمتر استفاده کنیم تا محیط خانه متعادل باشد.

 در تابستان به دلیل گرمای زیاد و تعریق معمولاً هر روزه استحمام میکنیم و چقدر خوب است به جای اینکه لباس ها را در لباسشویی ریخته و انرژی زیادی مصرف کنیم آن را با دست بشوریم و یا لااقل از خشک کن لباسشویی استفاده نکنیم.

 شستن ماشین با یک سطل آب هم امکانش هست سعی کنیم بهینه استفاده کنیم.

 برای تمیز کردن حیاط نیاز نیست شیلنگ آب را باز کنیم  بلکه می توان با جارو کشیدن هم حیاط را تمیز کرد.

 برای آبیاری از باغچه های کوچک مان در این بحبوحه ی خشکسالی میتوانیم ظرفی را در زیر شیکنگ کولر یا اسپیلت قرار دهیم  و در طول روز از آب جمع شده در باغچه و یا پای گلدان ها می توان استفاده کرد.

برای مسواک زدن نیاز نیست شیر آب را باز نگه داریم، با یک لیوان آب هم میتوان مسواک زد .

اگر شیر آبی چیکه می‌کند تنها با عوض کردن واشر که هزینه اندکی هم دارد می توان از هزینه هنگفت جلوگیری کرد.

 کشاورزان و باغداران هم می‌توانند از آبیاری قطره ای استفاده کنند تا هم محصول بهتری داشته باشند و هم دچار بی آبی و خشکسالی محصول نشوند.

اینها تنها قسمتی از کارهای کوچکی است که مردم می‌توانند در پیشگیری از مصرف بی‌رویه انرژی به کار بگیرند

 حالا ارگان‌های دولتی چه کارهایی می توانند انجام دهند؟
 به عنوان مثال وزارت نیرو و اداره برق می‌توانند در مسیرهای جاده ای از لامپ های هوشمند استفاده کنند، سازمان آب و فاضلاب با تعویض لوله کشی های فرسوده می تواند از هدر رفتن آب جلوگیری کند و یا در اماکن عمومی با استفاده از شیرهای هوشمند می‌تواند جلوی مصرف بی رویه آب را بگیرد

ما حتی در مدارس هم می‌توانیم از اصلاحیاتی استفاده کنیم ،استفاده از لامپ‌های هوشمند در راهروهای مدارس استفاده از شیرآلات هوشمند، آموزش  درست مصرف کردن با استفاده از پکیجهای آموزشی حتی به صورت بازی و داستان برای دانش اموزان پایه.

محیط زیست و جهاد کشاورزی و منابع طبیعی می‌توانند  در امر حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق کشاورزی مداخله کنند و کشاورزان را به سمت آبیاری صنعتی و قطره ای راهنمایی کنند،از این رو هم جلوی این عمل را بگیرند و هم از آبها و سفره های زیر زمینی که منبع اصلی آب یک منطقه است محافظت کنند.
وزارت نیرو با زدن سدهای بیشتر و هدایت و بهر گیری از آب های سطحی و تولید برق میتواند کمک بزرگی به تولید انرژی کند.
و استفاده از دانشمندان هسته ای در نیروگاههای تولید برق با استفاده از دانش نخبگان در راستای هم اندیشی برای رفع بحران کم آبی و مدیریت مصرف انرژی ،قطعا هر جایی که علم به خدمت گرفته شود منفعت و رفاه مردم بیشتر خواهد شد.

 حرف آخر این استکه ای کاش همه ما تنها با رعایت همین نکات کوچک بتوانیم در مصرف انرژی و بهینه سازی انرژی کمکی بزرگ کرده باشیم.
آیندگان امیدشان به درست مصرف کردن ماست پس بهینه مصرف کنیم.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر