c_300_250_16777215_10_images_photo_2022-03-15_15-11-55.jpg

 

ترکمن سسی - چهارشنبه سوری ، یکی از جشن‌های سنتی ایرانی است که در غروب آخرین سه‌شنبه سال شمسی برگزار می گردد ، در آن جشن به ایجاد یک آتش کوچک و خوردن آجیل مشکل‌گشا ، دورهمی‌های خانوادگی ، قاشق‌زنی ، حافظ خوانی و... می‌پردازند .



این مراسم در کشورهای دیگری همچون جمهوری آذربایجان ، افغانستان ، ترکیه و همین طور توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز جشن گرفته می‌شود.

اما در سالیان اخیر این جشن سنتی با یکسری اعمال و تجهیزات خطرناکی توسط برخی افراد جامعه خصوصاً نوجوانان و جوانان همراه شده که منجر به حوادث ناگواری از آسیب های مالی تا آسیب های جانی شده که عید نوروز برخی خانواده ها را به عزا و جشن چهارشنبه سوری را به مراسم چهارشنبه سوزی تبدیل کرده است !!!

نگاهی به قوانین جزایی ایران در چهارشنبه سوری

خرید ، نگهداری ، حمل ، توزیع و فروش مواد منفجره و  مواد محترقه جرم است و مرتکبین مطابق ماده ۱۲ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات ، مجازات خواهند شد.

استفاده از مواد منفجره و محترقه در اماکن عمومی ، اخلال در نظم و آسایش عمومی محسوب و برابر ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی مستوجب حبس از ۳ ماه تا ۱ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق است.

چنانچه بر اثر استفاده از مواد منفجره و محترقه در اماکن عمومی برای اطفال و زنان مزاحمت ایجاد شود، مرتکبین مطابق ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی به حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

آتش زدن اموال متعلق به دیگران به وسیله مواد منفجره طبق ماده ۶۷۸ قانون مجازات اسلامی ۲ تا ۵ سال حبس دارد.

چنانچه استفاده از مواد منفجره و محترقه موجب ایراد صدمات بدنی و جانی به دیگران شود مرتکب، حسب مورد به قصاص یا دیه محکوم خواهد شد.

✍️ مجتبی لشکربلوکی
مدرس حقوق

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر