c_300_250_16777215_10_images_92002.jpg

 

ترکمن سسی : مجتبی لشکر بلوکی - اولین سال از قرن پانزدهم خورشیدی « تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین » نام گرفت و این نام گذاری توسط رهبر انقلاب اسلامی بسیار تیز بینانه و آینده نگر می باشد.



 ایشان قریب به یک دهه است که علنی و عملی الگوی اقتصادی انقلاب اسلامی  را مطرح نموده و سعی در گفتمان سازی،  اجرا و حمایت از این الگو در بخش های مختلف جامعه  داشته و دارند.

 تا قرن ۱۸ میلادی اقتصاد فقط حول کشاورزی  می چرخید و هر کس و هر کشوری که دارای زمین های بیشتری بود ( مَلاک ،  فِئودالها )  ثروتمند تر بوده و دست برتر را داشتند.

 با ایجاد ماشین بخار و انقلاب صنعتی،  برتری اقتصاد در صنعتی شدن شد و کشور های غربی از انگلستان تا آلمان  خود را صنعتی کرده و کشاورزی صِرف را مخصوص کشورهای شرقی نمودند!

در دهه های اخیر ماهیت اقتصاد در تولید سرمایه تغییر کرده و از داشتن سرمایه های مشهود به سمت سرمایه های نامشهود رفته است.

به طور مثال یک کمپانی عریض و طویل با زمین ها،  تجهیزات  و ماشین های کثیر جای خود را به شرکت های دانش بنیانی داد که سهام آن با داشتن یک دفتر و ساختمان به مراتب همتراز یا بسیار بیشتر از آن کمپانی بزرگ و پر امکانات بود.( همانند شرکت فورد در مقابل شرکت مایکروسافت )،  (در ایران ایرانخودرو  یا سایپا در مقابل اسنپ)

 حال راهبرد کلان  غرب در اقتصاد بر این مبناست که؛  صنایع کثیف ( اصطلاحی بر صنایع دارای آلودگی زیست محیطی و انرژی بَر )  را به شرق داده و خود تمرکز بر شرکت هایی با دارایی های نامشهود بر مبنای دانش بنیاد کند.

 در این میان با افق بلند و کلان محور مقام معظم رهبری که دو مولفه سِتُرگ را داراست با توجه به نسل جوان به آن مولفه ها  تاکید نمود:

 امید آفرینی و تزریق امید به جامعه
 افق تمدن سازی

در بررسی  علل پیشرفت غرب به دو شاخص می رسیم  :
 بهره وری
 نوآوری

رهبری حکیم ایران اسلامی  با درک مولفه های اصلی و مهم رشد و پیشرفت جامعه مبتنی بر آموزه های اسلامی،  توجه ویژه به علم و دانش خصوصا علوم جدید و پایه را همیشه مورد تاکید قرار داده و بر این حوزه عنایت خاصی داشته و دارند.

 شکل گیری بنیاد نخبگان،  شکل گیری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور  ،  توجه ویژه به تحقیق و توسعه صنایع دفاعی و...  همه و همه از ابتکارات و حمایت های وافر ایشان بوده است.

 در مجموعه بیانات ایشان توجه و سفارش به دانش بنیان شدن را از سال ۱۳۸۹ در منظومه کلام ایشان در می یابیم!!!  زمانی که کسی چندان حواسش به اهمیت این مهم نبوده است!!!

یک دهه است شعار سال با تولید گره خورده است اما امسال رهبر انقلاب به صراحت فرمودند که تولیدی که در الگوی اقتصادی انقلاب اسلامی (اقتصادمقاومتی) مـَد نظر ایشان و مورد نیاز برای تمدن سازی مطابق با بیانیه گام دوم انقلاب است،  تولیدی است که؛ هم دانش در فرایند تولید تزریق گردد و هم محصول نهایی باید دانش بنیان باشد.

چرا که در صنعت بلاخره نقطه اشباع داریم ولی  دانش بنیان شدن و نهضت نرم افزاری،  فاقد نقطه اشباع است.

 رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران فرمودند :

« اقتصاد دانش‌بنیان یعنی چه؟
یعنی این که دانش و فناوری پیشرفته، نقش‌آفرینی فراوان و کاملی داشته باشد در همه عرصه‌های تولید؛ یعنی همه عرصه‌های تولید، -که عرض میکنیم یعنی حتی انتخاب آن کار تولیدی، چون همه کارهای تولیدی را لزومی ندارد که انسان انجام بدهد- انتخاب آن کار تولیدی هم برخاسته‌ی از نگاه دانشی و بینشی و علمی باشد. این معنای اقتصاد دانش‌بنیان است که در همه عرصه‌های اقتصاد دخالت داشته باشد.»

 لذا این سیستم غلط اقتصادی که میراث زمان پهلوی در این است مبتنی بر اشتباه ترین روش توسعه ( در اندیشه اسلامی بجای توسعه از رشد استفاده می گردد) که توسعه مبتنی بر منابع است را باید تغییر داده و از توسعه بر مبنای صنایع نیز عبور کرده و سیستم رشد و توسعه ما باید مبتنی بر بهره وری و خصوصا نوآوری گردد و این محقق نمی گردد مگر با گسترش علوم جدید و خلاقیت و نوآوری در آن.

 لذا شایسته است علاوه بر تسهیل در ایجاد و تقویت شرکت های دانش بنیان،  مراکز رشد دانشگاهی،  پارک های علم و فناوری،  استارت تاپ های مختلفت و ....  به تربیت نسلی با توجه ویژه و افق تمدن سازی در آموزش و پرورش و دانشگاه های پرداخت تا بتوان به تمدن نوین اسلامی دست یافت .  انشاءالله

مجتبی لشکربلوکی
دبیر انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی استان گلستان

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر