c_300_250_16777215_10_images_11666.jpg

 


ترکمن سسی – ستار قوجق نژاد - سد گلستان به عنوان بزرگترین سد خاکی استان در سال ۱۳۷۹ به بهره برداری رسیده و آبگیری شد و اکنون محدوده ایستگاه پمپاژ آن نیاز به لایروبی دارد.


میتوان گفت به نوعی این سد بلافاصله هزینه های انجام شده را جبران کرد و در سیل های مهیب دهه ۸۰ شرق گلستان در کاهش خسارت های جانی و مالی در شهر ها و روستاهای مسیر رودخانه گرگانرود تا دریای خزر نقش عمده ای داشت.

طبق اعلام رسانه ها ، سیل سال ۱۳۸۰ در گلستان جزو بزرگترین سیل های ایران بود که براساس آمار منتشر شده بیش از ۴۰۰ نفر تلفات جانی داشت.

همچنین حجم زیادی از رسوبات ورودی این سیل ها در طی چند سال ، بخش بزرگی از مخزن سد گلستان را پر کرده است.

در سیل ویرانگر سال ۹۸ استان، سد گلستان هرچند در کاهش خسارات سیل موثر بود اما مطمئنا اگر از سیل سال ۸۰ تا ۹۸، این سد در زمان مناسب علاج بخشی شده بود از خسارات گسترده سیل گنبد و آق قلا و سایر شهرها به میزان قابل توجهی پیشگیری می کرد.

درحال حاضر به علت پر شدن مخزن سد از رسوبات و تبدیل شدن به یک سطح صاف، در زمان بارندگی ها، آب با عمق کم در مساحت وسیع تری گسترده و دیده می‌شود...

لایروبی نشدن این سد در محدوده ایستگاه پمپاژ باعث شده است که هرساله حجم قابل توجهی از آب داخل کاسه سد قابل استفاده مفید برای ایستگاه پمپاژ نباشد...

اگر مسئولان مرتبط ، تاریخچه سیل های استان را بازنگری فرمایند پی خواهند برد که لایروبی سد گلستان نه صرفا موضوعی برای کشاورزی بلکه موضوعی استراتژیک از نظر مدیریت بحران جهت جلوگیری از خسارت های صدها میلیارد تومانی به شهر های استان است.

خوشبختانه در سفر اخیر ریاست محترم جمهوری به استان، جهت علاج بخشی سد وشمگیر اعتبارات بسیار خوبی مصوب شد و این امیدواری و درخواست از مسئولان استانی و شهرستانی وجود دارد که برای بهبود شرایط سد گلستان نیز اعتبارات مناسبی تخصیص داده شود.

استفاده بهینه از منابع آبی در گلستان که قطب کشاورزی است اهمیت فراوان دارد و در سال مزین به نام "رشد تولید و مهار تورم" و این شرایط کم بارانی اگر امکان استفاده مفید از آب دور مانده از ایستگاه پمپاژ بود مطمئنا صدها هکتار از مزارع اطراف قابل آبیاری بود و تولیدات گندم نیز چندین هزار تن افزایش می یافت.

یادمان نرود که سد گلستان یک سد درآمد زا از فروش آب به کشاورزان و برخی موارد دیگر است که اگر همین درآمد های حاصل برای بهسازی خود سد هزینه شود بسیاری از مشکلات آن از جمله مسله لایروبی محدوده ایستگاه پمپاژ تاکنون مرتفع می‌ شد...

دست در دست هم دهیم به مهر... گلستان خویش را کنیم آباد

c_300_250_16777215_10_images_11660.jpg

دیدگاه‌ها  

0 #1 فعال رسانه ای 1402-02-11 10:12
آنچه در متن آمده همه گویاست. امید که متولبیان امر برای استفاده مطلوب از این ظرفیت بزرگ کاری بکنند.
نقل قول کردن
0 #2 آق 1402-02-11 10:18
چقدر آب پشت این سد! آدم حال میکنه نگاه بکنه . خو کردن باز مثل این چند تا سد میخوادو چند تا هم کمه . هنوز واسه رودخونههم از همین فاضلاب دستشویی و حمام خودمون پر می کنیم. یه چیزی جاری بشه بسه.یه چیز دیگه ... این سد چقدر سری قبل کمک کرد و هواشناسی بیست روز قبلش گفته بود بارون شدید میاد. سی میاد. آب سد رو خالی نکرده بودند. گفتن نگه داریم واسه بعد سیل بفروشیم به کشاورزا. خیلی کمک کرد ... خوبه یک کم بگرد عقب از قدیمی بپرس آب رودخانه قابل شرب بوده اون زمان ها که نه سدی بود نه چیزی ... الان قابل شربه؟ فق یک کم بوی .. اونم اشکال نداره ...
نقل قول کردن
0 #3 آتابای 1402-02-11 10:20
همه بدبختی ها و سیل و خشکسالی ها از وقتی شروع شد که سدها رو ساختن ...
نقل قول کردن
0 #4 حاج عزیز 1402-02-11 10:21
ان شاء ا... سیل بعدی یه فکری میکنن ، دعاگو باش داداش ...
نقل قول کردن
0 #5 دادجان 1402-02-11 10:24
هرکسی که منفعت داره با لایروبی موافقه ، سد وشمگیر بس بود... ، اکوسیستم به هم زدن ...
نقل قول کردن
0 #6 بنیامین ایگدری 1402-02-11 10:25
تمام سدهای گلستان نیاز به لایروبی دارند
نقل قول کردن
0 #7 صمد دوجی 1402-02-11 10:28
خوب اگه راست میگین با این خشکسالی و مضرات کارخانه ید اینچه برون چرا گزارش کار نمی کنی که مردم آگاه بشن چه بلایی دارن سر گلستان و طبیعت اون میارن. یه پست به درد بخور به مردم استان بذارین ، چرا هیچ کسی در این مورد چیزی نمیگه! یا می ترسین بلاگرا؟
نقل قول کردن
0 #8 امید عظیمی 1402-02-11 10:29
کدام پمپاژ برادر ؟ پمپاژ تمام شد 15 ساله
نقل قول کردن
0 #9 محمد امید 1402-02-11 10:32
سلام، سد خودش عامل سیل بود. وقتی بارندگی کم آب ذخیره می کنن بستر رودخانه نابود میشه. و همین سد وشمگیر وقتی هم بارندگی سیل آسا شد تمام آب سد را ول کردن پایین دست ... محل تخم ریزی ماهیان دریایی نابود نابود کردن ... نسل ماهیان دریایی منقرض میشه ... لعنت بر شیطان رجیم باد ان شاء ا...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر