c_300_250_16777215_10_images_11689.jpg

 

ترکمن سسی - عبدالرضا نظری – خشکسالی، زنگ خطر نابودی مزرعه های گندم و جو را در مناطق شمالی گلستان به صدا درآورده و تولید این دو محصول مهم در استان نسبت سال های گذشته کاهش چشمگیری خواهد داشت.


کشت محصول استراژیک گندم و جو در اقتصاد هر کشوری تاثیرگذار است. در کشور ما این محصول ارزشمند به دو روش دیم و آبی در بیشتر استان ها کشت می شود که در این بین استان گلستان ، خوزستان و ۳ استان خراسان رضوی ، شمالی و جنوبی کشت وسیع صورت می گیرد.
 گاهی با اعلام آماری عجیب از تولید این محصولات تا پای خودکفایی روی کاغذ هم  پیش میرویم. سال گذشته مقام معظم رهبری طی سخنانی از این آمار انتقاد و به ارایه آمار واقعی تاکید کردند.
خشکسالی در هزاران هکتار مزرعه گندم و جو ، امید کشاورزان را به یاس بدل کرده است. اکنون این مزارع با قیمت بسیار پایین دراختیار دامداران قرار گرفته و خوراک دام ها میشود. یا ساقه های گندم و جو را بسته بندی و دپو می کنند تا برای خوراک دام ها ذخیره کنند. دیدن صحنه چرای صدها راس دام در مزرعه های گندم و جو که کشاورز با هزار زحمت و امید آن را کشت کرده، دل هر ببینده ای را به درد میاورد. مزرعه های گندم و جو  آبی نیز امسال حال خوشی ندارند.


 در این شرایط خشکسالی کم سابقه یا بی سابقه به راستی جبران زحمات گندمکار به عهده چه کسی است ؟
چه بلایی سر طبیعت آمده که اکنون آب و هوای بیشتر استان ها بخصوص استان گلستان بدین صورت تغییر یافته است. زمانی در  استان گلستان بارش ها چنان بود که کشاورزان به خاطر بارش مستمر در طول شبانه روز برای کشت فرصت نمی کردند.
زمانی میزان تراز آبی در بعصی نقاط استان چنان بود که با چند بیل زدن به آب می رسید. گاهی کشاورزارن به خاطر بالا بودن این  تراز آبی مجبور به حفر زهکش در اطراف زمین های کشاورزی خود بودند تا آب مازاد به جوی های حفر شده هدایت شوند.
 دراینجا نقش ما انسان ها در حفط طبیعت چه بوده و چگونه باید باشد. آیا ما نحوه استفاده صحیح از منابع طبیعی را بصورت اصولی می دانیم یا از آن غافل بودیم. آیا برنامه ایی منسجم و قوی برای حفط منابع طبیعی دنبال می کنیم؟ آیا به آن برنامه ها وب عمل کردبم ؟
برای جبران باید نگاه ها و رفتارها ی ما با طبیعت بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا این گونه دچار چنان خشکسالی نشویم تا مزرعه های گندم و جو منطقه خوراک دام ها شود؟

دیدگاه‌ها  

+1 #1 ایوب بازیار 1402-02-11 09:57
این هم حکمتی است از جانب خداوند... و تقدیری که خداوند فرستاد ... اما از این قضایا هم نباید گذر کرد که مسئولین مربوطه هم ... چگونه است که زمین کنار سد دو محصوله کشت می شود آن هم محصولی که بیشترین مصرف آب را دارد ولی کشاورزان پایین دست ابی برای کشت گندم ندارند. چگونه است که یک کارخانه با آلودگی برای طبیعت و بخاطر سود کلانی که به جیب آنها ولی ضررش به چشم مردم می رود چه کسی می رود جلوی اینها را بگیرد. امید که مسئولین مربوطه به خود بیایند و تا دیر نشده منطقه را از این بحران نجات بدهند تا گلستان به سیستانی دیگر بدل نشود ...
نقل قول کردن
+1 #2 عبدالحی 1402-02-11 09:58
کارخانه یدسازی در ترکمن صحرا ...
نقل قول کردن
+1 #3 آرمین بهرامی پور 1402-02-11 10:00
آره واقعا بی سابقه هست. یک مسئول و یک نماینده مردمی هم نیست بررسی بکنه ، وقتی مردم چیزی می گویند حتما یه چیزی هست . آیا کسی نیست به داد مردم برسه؟
نقل قول کردن
+1 #4 حبیب 1402-02-11 10:00
کارخانه ید را جمع کنند ...
نقل قول کردن
+1 #5 زیتونلی 1402-02-11 10:01
درود و سلام فراوان، عامل اصلی خشکسالی قطع درختان جنگل و وجود کارخانه ید در گلستان است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر