c_300_250_16777215_10_images_11694.jpg

 


ترکمن سسی - سعید اعتمادی - نهضت سواد آموزی در کشور ما یکی از نظام های آموزش غیر رسمی است که توانسته است تحولات شگرفی را در امر آموزش رقم بزند و  به جرات می توان گفت در دنیا الگوی بسیاری از کشورها شده است. کسب هفت جایزه بین المللی در حوزه های مختلف آموزش توسط این نهاد حجت نوشتار فوق است.


بدون دلایل این توفیقات را باید در سیاستگذاری های این نهاد ریشه یابی کرد. سیاست های اجرایی سازمان بر مدار سیاست های استمراری یعنی اجرای طرح ها و برنامه های سنواتی با اصلاح روشها  و رویه ها و کمک به نصیب برابر آموزشی، از مسیر سوادآموزی به ویژه در مناطق محروم، مرزی و حاشیه و توسعه سوادآموزی اتباع و مهاجرین خارجی و نیز بر مدارسیاست های تحولی با باز تعریف مفهوم سواد با توجه به اقتضائات و نیازهای جامعه  بیان شد و نهضتی شدن با استفاده از مفهوم حلقه میانی و تغییر رویه سازمان برای تبدیل شدن سازمان نهضت سوادآموزی به عنوان حلقه میانی سوادآموزی و ارتقای سواد بزرگسالان کشور و تدقیق، پایش و پالایش آمار بی سوادی وکم سوادی کشور خواهد بود.


با این وجود ادامه پژوهش و تحقیقات در این حوزه مورد نیاز است و  در جهت استمرار و ادامه مسیر مأموریت‎های نهضت در وهله اول باید سواد را آرمانی آموزش داد و در گام بعد بی سوادی ریشه کن شود و در نهایت به سمت آموزش سواد نوین حرکت کنیم.


به کارگیری روش‎های جدید یادگیری در نهضت سوادآموزی یکی از راهبردهای این سازمان است و در همین راستا طراحی‎هایی در سیر برنامه‎های سازمان سوادآموزی از قبیل بازی‎واره‎های آموزشی، آموزش‎ها بر مبنای دیجیتال، تولید محتوی الکترونیکی و آموزش‎های غیرمستقیم  با استفاده از فضای مجازی برنامه ریزی شده است .


بنابراین باید اذعان داشت استفاده از فناوری های نوین یکی از راهبردهایی است که می تواند که در مواقعی که امکان حضور بعضی از افراد در کلاس های درس وجود ندارد، از آن استفاده کرد و خلاء های موجود را برطرف ساخت.


استفاده از ظرفیت های سایر نهاد ها و سازمان ها نیز از دیگر راهکارهای توسعه این نهضت ملی است
سازمان نهضت سوادآموزی در رویکرد نوین خود تلاش در جهت حرکت به سمت مردمی و نهضتی شدن با استفاده از ظرفیت های موجود در جامعه و  شیوه بکارگیری نیروی انسانی آغاز کند. استفاده اصولی از آموزش دهندگان(طبق مقررات جدید) و بهر مندی از ظرفیت دستگاه های دیگر و جریان های مردمی از جمله این راهکار هاست.

استفاده از ظرفیت دستگاه های دیگر این فرصت را به ما می دهد که با تنوعی از نیروی انسانی نیز روبرو باشیم و این تنوع علاوه بر توسعه دایره نیروی انسانی، تنوع در دستگاه های همکار را نیز به دنبال دارد. مهم ترین نتیجه استفاده از این راهبرد می تواند نهضتی و فرا دستگاهی شدن امر سوادآموزی باشد.

نا گفته نماند در طول سال های اخیر سازمان نهضت سوادآموزی تفاهم‌‎نامه‎هایی با دستگاه‎های مختلف از جمله سازمان زندان‎ها، امور عشایری و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برای والدین کم‎سواد و بی‎سواد منعقد کرده است که قطعاً اثرات مثبت این راهبرد را در سال های آتی خواهیم دید.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر