c_300_250_16777215_10_images_11705.jpg

 


ترکمن سسی – بهار قریشی - گردشگری هیجانی نوع خاصی از گردشگری است. سفری است پرهیجان ، پرتحرک و جوان پسند. هم فال است و هم تماشا.


گردشگری هیجانی ریشه در میل درونی آدم ها دارد. ترکیبی از دو حس و میل قوی در انسان ها است. میل به سفر و گردش و میل به هیجاندیدن ناشناخته ها. از طریق سفرهای هیجانی ، انسان ها با فرهنگ های مختلف در جاهای مختلف آشنا می شوند و در کنار آن با هیجان و ریسک کردن ، لحظات مهیج را تجربه می کنند.

 تعریف های متفاوتی از گردشگری هیجانی در منابع مختلف ارایه شده است به عنوان مثال :
در جایی ، فعالیت گردشگری شامل فعالیت فیزیکی ، مبادله فرهنگی و فعالیتی در طبیعت تعریف شده است .

موسسه تحقیقاتی Muller and cleaverگردشگری ماجرایانه را یک مشخصه گردشگری توسعه یافته توسط فعالیت فیزیکی و تجربه چالش ها در یک فعالیت گردشگری تعریف کرده است .
"Unwto" هم آن را نوعی سفر که میتواند داخلی یا خارجی و حتما شامل اقامت طولانی اما نه بیشتر از یک سال خواهد بود تعریف کرده است .

اساسا انسان ها از دوران باستان به دلایل مختلفی از جمله دسترسی به غذا و اکتشاف و دسترسی به آب و رودخانه ها و حتی تجارت و کسب و کار به جاهای مناطق یا حتی کشور های جدید سفر می کردند . اما امروزه انسان از ابعاد گونانگونی به پدیده گردشگری نگاه می کنند. شرایط متنوع و جدیدی فراهم می کنند.

گردشگری و اقتصاد ارتباط تنگاتنگی دارند. گردشگری هیجانی به صورت تجاری یک پدیده ای جدید محسوب میشود ؛ مسافران یک راهنمای تور را استخدام می کنند تا امکان مراودات فرهنگی با آن منطقه را آسان تر کند و از سفر خود بیشتر استفاده بکنند.

در یکی دو دهه اخیر با ورود اینترنت و گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی و صنعت گردشگری هیجانی امروزه به سرعت در حال رشد و گسترش است .

فواید و اهمیت گردشگری هیجانی :
گسترش و توسعه گردشگری هیجانی ، زندگی بسیاری از افراد بویژه جوانان در نقاط مختلف جهان و محیط ها را تحت تاثیر قرار داده است.
در ادامه چند نمونه از فواید گردشگری هیجان انگیر را ذکر کرده و به طور مختصر توضیح میدهیم .
اشتغال زایی :
گردشگری ماجراجویانه باعث پیشرفت و توسعه اشتغال به طور مستقیم در بخش های :هتل و مسافرخانه ، حمل و نقل، آژانس های مسافرتی ، متصدیان تور میشود . گردشگری هیجان انگیز باعث اشتغال غیر مستقیم در بخش های خدماتی و تدارکاتی میشود .

توسعه اقتصادی:
گردشگری هیجان انگیز کمک زیادی به اقتصاد کشور مقصد میکند . فعالیت های گردشگری به اشکال مختلفی روی اقتصاد تاثیر میگذارد . گردشگر ماجراجو به معنای رشد اقتصادی بیشتر است .

آشنایی با فرهنگ های جدید :
یکی از وظایف راهنمای تور در گردشگری هیجان انگیز فراهم کردن محیطی است که مسافران در آن راحتی را احساس کنند . که از جمله آشنا کردن گردشگران با فرهنگ و رسوم آن منطقه میباشد و چون گردشگری هیجانی معمولا در مکان های کمتر شناخته شده انجام میشود آشنایی با فرهنگ آن میتواند بسیار ارزشمند باشد .

توسعه زیرساخت :
گردشگری هیجانی باعث تاثیر روی رشد زیرساخت های محلی و حمایت از توسعه میشود . گردشگری هیجانی مستقیما روی مشارکت در اقتصاد و پیشرفت زیر ساخت تاثیر میگذارد ، همچنین موجب ارتقای سطح زندگی در آن محل میشود .

معروف ترین مکان های گردشگری هیجانی در ایران ، پیست های اسکیت مشهد ، پیست اسکی پاکل شانزد ، پارک ژوراسیک مشهد ، کوه صفه اصفهان ، هیومن پارک تهران ، پل های معلق ایران مانند پل معلق مشگین شهر ، تله کاپین توچال ، تله کاپین نمک ابرود ، تله کابین بام سبز رامسر هستند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر