c_300_250_16777215_10_images_11703.jpg

 


ترکمن سسی - امان محمد خوجملی - یکی از معضلات رانندگی در ایران سرعت گیر جاده ها و خیابانها است. این سرعت گیرها در بعضی جاها بسیار خوب و استاندارد و در بعضی جاها بسیار خطرناک و غیر استاندارد ساخته شده است.


 اما تفاوت ما با کشورهای مدرن و پیشرفته چیست که در آنجاها سرعت گیر وجود ندارد یا خیلی کم است. ولی جاده ها و خیابانهای ما پر از سرعت گیر کوچک و بزرگ است.
 فکر می کنم تفاوت در توسعه نامتوازن فرهنگ و تمدن ایران است. یا به عبارت دیگر تفاوت در پس افتادگی توسعه فرهنگی و انسانی است. یعنی ما قبل از اینکه توسعه فرهنگی پیدا کنیم دستاورد مادی و تمدنی کشورهای پیشرفته به صورت فیزیکی وارد کشور ما شده است.
بنابراین در کشور ما ظاهر تمدن هست و باطنش فرهنگ و اعتقادات علمی که  مظهر وتجلی اش در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تبلور می یابد هنوز خود را نشان نداده است.
 بنابراین انسانهای توسعه نیافته را با ابزارهای اجبار کننده وادار به رعایت قوانین می کنند. اگر فرهنگ و تمدن و قانون و مقررات را با هم آموخته بودیم نیازی به این سرعت گیرها نبود. سرعت گیر یعنی تاوان و چماق بر فِرَق انسانهای توسعه نیافته.

امان محمد خوجملی
1402/2/11

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر