c_300_250_16777215_10_images_11982.jpg

 


ترکمن سسی - احسان یلمه ، فعال فرهنگی، اجتماعی و رسانه در یادداشتی نوشت: سرزمین بزرگ ایران مهد بزرگان بسیاری در قرون گذشته و عصر حاضر بوده که از دیرباز در تمدن بشری تاثیر گذار بوده‌اند که مختومقلی فراغی نیز از قوم ترکمن در زمره یکی از این بزرگان است.


مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن، شاعر تقریب مذاهب است ، وی در سلوک مذهبی خود با هوشمندی و استفاده از فصول مشترک مسلمانان ، همگان را به تقریب دعوت می‌کند که این امر نشان از بانی بودن ایشان در زمینه وحدت می باشد.

اگر گذری مختصر نیز به دیوان مختومقلی فراغی بزنیم ، توجه به عاشورای حسینی مشهود است.
او در اشعار خود حداقل 10 بار مستقیماً از کربلا یاد نموده و علاوه بر تکریم شخصیت والای امام حسین (ع) ، درباره شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) نیز ابیاتی دارد.

« حسن‌- حسین‌، عرشی‌ - کرسی‌ گره ‌گیم‌      کربلادا شهید اتدینگ‌ سن‌ دنیا »

معنی:
تو ای دنیا! حسن ـ حسین را که از عرش و کرسی (از بین همه چیز) فقط او را می‌خواهم ، در کربلا شهید کردی.

همچنان از خدمات جمهوری اسلامی در حوزه بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامدار ایرانی ترکمن :
به بازسازی آرامگاه وی ، پایه گذاری مراسم سالانه بزرگداشت ، اهتمام ویژه برای برگزاری گسترده تر سالانه مراسم و... را میتوان نام برد.

در ادامه باید اشاره داشت؛ بزرگداشت یاد و خاطره مختومقلی فراغی پیوند مذهبی ، فرهنگی ، اجتماعی ، تاریخی و اقتصادی و نقطه تعامل ایرانیان با مردمان کشورهای آسیای میانه است  که فرصتی برای ایجاد ارتباطی عمیق تر در ابعاد مختلف فرهنگی ، سیاسی (ایجاد اتحادهای منطقه ای / چند جانبه ) و اقتصادی ( ایجاد بازار چه مرزی و نمایشگاه صنایع دستی و ... را موجب می سازد.

ایران اسلامی، زادگاه بزرگان بسیاری است که از دیرباز در تمدن بشری تاثیر گذار بوده‌اند ، حضرت مختومقلی فراغی نیز یکی از این بزرگان است که اگرچه در ایران متولد شده، اما متعلق به تمام بشریت است.

باید گفت جمعی از روحانیون و مذهبیون اهل سنت بر این باورند که : با برگزاری مراسم گرامیداشت و روایت اشعار این شاعر ترکمن مغایرت شرعی و مذهبی وجود ندارد بلکه بسیار امری زیبا و پسندیده است ، اما با ساز و آواز در جوار مقبره آن حضرت که اخیرا به گوش میرسد ، مخالفت شرعی و عرفانی وجود دارد.

در پایان باید گفت ؛ بانیان امر تلاش خود در اجرای نقطه نظرات علمای عظام در خصوص رعایت آداب حضور در آرامگاه را به عمل آورند تا شأنیت و جایگاه این ادیب ترکمن مورد خطاب قرار نگیرد.


نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر