c_300_250_16777215_10_images_21906.jpg

 

ترکمن سسی - وحید حاج سعیدی - اوایل تیر ماه سال جاری بود که معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف ارج نهادن به تلاش‌ها و فعالیت‌های اصحاب رسانه و ایجاد رقابت سالم در راستای ارتقای استانداردهای رسانه‌نگاری در کشور، از برگزاری مجدد جشنواره ملی رسانه‌های ایران (جشنواره مطبوعات) بعد از یک وقفۀ ده ساله خبر داد.


با وجود اینکه در این ده سال جشنواره های استانی، منطقه ای، جشنواره ابوذر و برخی جشنواره ها با رویکرد های متفاوت مثل بورس، اعتیاد، ترافیک، رسانه، کتابخوانی، قضا، محیط زیست، کرونا، سلامت، جمعیت و ... در استان های مختلف برگزار شد ولی باید بپذیریم جنس و عیار جشنواره مطبوعات متفاوت است و خبرنگاران و روزنامه نگاران سراسر کشور احیای مجدد جشنواره ملی رسانه های ایران را به فال نیک می گیرند. حجت این مدعی نیز شور و حال ایجاد شده در بین اهالی رسانه و افزایش 100 درصدی تعداد شرکت کنندگان و آثار نسبت به دوره قبل ( سال 1392) است و این در حالی است که در دوره‌های گذشته جشنواره مطبوعات، برای ثبت آثار، یک بازه زمانی حدوداً 5 ماهه در نظر گرفته می‌شد، اما در جشنواره امسال با وجود محدودیت زمانی، بازه زمانی ارسال آثار به یک ماه کاهش پیدا کرد. با این وجود در همین مدت زمان کوتاه، دو برابر شدن ثبت آثار، نشان دهنده انگیزه مضاعف و استقبال اهالی رسانه از این جشنواره است.
هر چند در طول این ده سال در برخی استان ها هیچ اقدامی در خصوص برگزاری جشنواره مطبوعات استانی صورت نگرفت و اگر نبود فعالیت های بسیج رسانه در برگزاری منظم جشنواره ابوذر در همه استان های کشور، شاید برخی از خبرنگاران جوان در این استان ها از شنیدن واژه جشنواره مطبوعات تعجب می کردند. اما در عوض مسئولان رسانه بسیاری از استان ها این وقفه ده ساله را غنیمت شمردند و با استفاده از اهرم جشنواره رسانه به تقویت فضای رسانه ای استان خود پرداختند و در استانی مثل مازندران علاوه بر برگزاری منظم جشنواره های استانی، در مقاطعی برای نفرات اول جشنواره سفر خارجی رسانه ای نیز تدارک دیده بودند که قطعاً در ایجاد انگیزه بین اهالی رسانه این استان نقش بسزایی داشت.
مزایای برگزاری جشنواره و ایجاد رقابت بین اهالی رسانه فراوان است اما در مجموع، تعامل اهالی رسانه و استفاده از تجارب یکدیگر، ایجاد انگیزه در خلق آثار ماندگار، شناسایی ذائقه عامه و حرکت در مسیر برآورده‌ کردن انتظارات عمومی با نگاه ملی، تأثیرگذاری استانی در راستای منافع ملی، ارزش گذاری فعالیت های رسانه ای اهالی رسانه در سطح ملی، ایجاد فضای رقابتی بین فعالان حوزه رسانه و انگیزه بخشیدن به اهالی رسانه استان های مختلف و ... از مزایای برگزاری چنین جشنواره ای است.
در واقع جشنواره سراسری مطبوعات بستری ملی در جهت عیارسنجی فعالیت های یک ساله اهالی رسانه است که آثارشان در قالب یک رقابت سالم و با کیفیت، به بوته نقد و داوری گذاشته می شود و شرکت کنندگان علاوه بر کسب تجربه و تلاش برای ارائه آثار فاخر و ماندگار، از مزایای جانبی جشنواره هم برخوردار می شوند. بر اساس اظهارات مسئولان جشنواره نتایج این جشنواره دارای امتیازات ویژه ای برای برگزیدگان و رسانه های برگزیده است و در رتبه بندی و مزایای جانبی تاثیر مستقیم دارد.
بدون تردید احیای جشنواره سراسری مطبوعات و نمایشگاه سراسری مطبوعات به عنوان دو رویداد بزرگ ملی در عرصه رسانه، زمینه ای برای باز تعریف رسانه نگاری و رسانه داری در کشور و به تبع آن ایجاد تحول در عرصه  رسانه های کشوری و استانی محسوب می شود. امید است مسئولان استانی نیز همپای با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تقویت جشنواره های استانی، منطقه ای، ابوذر و سایر جشنواره های رویکرد محور، زمینه را برای حضور جدی اهالی رسانه در جشنواره و نمایشگاه سراسری مطبوعات فراهم سازند.




نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر