c_300_250_16777215_10_images_22443.jpg

 


ترکمن سسی - عبدالرسول جوادی بالاجاده در یادداشتی نوشت:  ۱۵مهر، در تقویم کشور روز "روستا و عشایر" نامگداری شده است. به یقین یکی از رویکردها و نگاههای نام گذاری این روز توجه دهی مسئولان به توانمندیهای روستاییان و منابع ذخیره ای آن در عرصه های اقتصادی، کشاورزی، دامپروری، صنایع و تولیدات دستی و گردشگری  و سایر شاخصها می باشد.


از این سو ضرورت دارد تا مسئولان روستا در معرفی روستا و توانمندیهای آن با اهداف توسعه اقتصادی و صنعت گردشگری و بازگشت روستاییان به روستا و سرمایه گذاری در روستا و تشکیل تعاونیهای روستایی ، خدماتی و... گام بردارند .
آیا به بهانه این روز مسئولان برای توانمند سازی روستاها برنامه هایی دارند ؟؟؟
باشد تا به یُمن این روز، مسئولان برنامه ریز و اجرایی روستاها تمهیدات لازم را برای معرفی "روز روستا و عشایر " انجام بدهند .
بازگشت روستائیان از شهر به روستا لازمه فراهم سازی منابع و زیر ساختهای در اشتغال و کارآفرینی و ارتقای سطح خدمات اجتماعی در روستاها می باشد . اگر چه گامهایی در سالهای اخیر برداشته شد لیکن هنوز  تا تحقق برنامه ها فاصله بسیار است.
بررسی آسیبهای اجتماعی عدم تحقق برنامه دولت در رشد اقتصادی و توانمند سازی و بارور سازی منابع درآمدی روستائیان از مهمترین برنامه هایی هست که باید دولتمندان مرتبط با توسعه پایدار در روستاها به آن توجه کنند.
برنامه ریزی برای افزایش درآمد خانوارها و ارائه تسهیلات برای بازگشت به روستا و فراهم سازی تمهیدات لازم برای اقتصاد مقاومتی از سوی خانواده ها،حذف قوانین دست و پا گیر ادارات در موضوع امتیاز دهی و خدمات رسانی و نظارتهای به مشاغل و حرفه ها و حذف و تعدیل مالیاتهای مشاغل روستایی و مهمتر از همه افزایش خدمات اجتماعی در روستاها بسترهای برای تشویق بازگشت به روستائیان خواهد بود .
این در صورتی است که به علت درآمدهای ناپایدار روستاها و عدم اشتغال دائم  موجب عدم رغبت بازگشت به روستا ها می باشد .
از سوئی خدمات اجتماعی مناسب از بهداشت و درمان، امکانات رفاهی پارکهای کودک و ورزشگاه های مناسب برای ورزش روستائیان و عدم امکانات و تجهیزات مناسب برای ورزش بانوان و سالمندان ، خدمات اینترنت و .....در روستاها نیاز به توزیع عادلانه منابع و امکانات می باشد.
توجه دهی به توانمندیهای اقتصادی و بارور سازی تولید داخلی از فرآورده های محصولات کشاورزی و دامی و صنایع دستی میتواند بسترهای تحقق شعار و برنامه ها توسعه پایدار در روستاها را محقق سازد .
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد خدمات اجتماعی و توجه به روستا و روستائیان در مقایسه با گذشته بسیار بالا بوده است و همه روستاها برخوردار از منابع انرژی آب.  برق . گاز و اب شرب و.....مدارس امروزی، ورزشگاه ها و مراکز بهداشت و درمان و...می باشند که لازم است بیشتر توجه شود و روستائیان از خدمات روز دنیا در روستاها بهره مند باشند.
مهترین مشکل فعلی در روستاها  عدم اشتغال پایدار و درآمدهای پایدار است که موجب عدم ترغیب و تشویق بازگشت به روستا به معنای واقعی آن می باشد.
امید است به بهانه روز روستا و عشایر دولت برنامه های جامعی برای روستا و عشایر به معنای واقعی از منابع زیر ساختی و خدمات اجتماعی و...در شان روستائیان و عشایر عزیز در روستاها فراهم شود تا شرایط مهاجرت منعکس فراهم شود.

  یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالا جاده فعال رسانه ای استان گلستان

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر