c_300_250_16777215_10_images_22989.jpg

 

ترکمن سسی - عبدالرسول جوادی بالاجاده - با اعلام نتایج بررسی صلاحیتها و انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان،انتخابات وارد مراحل جدیدی از رقابت شده است و ساختاری جدید به انتخابات مجلس در غرب استان داده است.


رقابت ۴۵ نامزد انتخاباتی برای کسب برای یک کرسی در بهارستان چون دوره های پیشین،فضای سیاسی منطقه را تغییر داد .

لیکن آنچه که این دوره از انتخابات را متفاوت می‌کند ساختار سیاسی انتخابات و افراد تایید صلاحیت شده برای رقابت انتخاباتی می باشد.

افراد سرشناس و نامی در بین ۴۵ نفر انگشت شمار می باشد و رقابت جریانی و حزبی هم رنگ و بویی ندارد و بیشتر نامزدها از یک جریان (اصولگرا و یا مستقلین) می باشد.

شهرستانهای ترکمن نشین تعدد نامزدهای سرشناسان انتخاباتی را تجربه می‌کنند، (جلال و محمد قلی ایری که سابقه حضور دوره ای در مجلس شورای اسلامی را دارا می باشند)در کنار و رقابت چهره های معروف سیاسی و انتخاباتی چون رجب محمد آبادی،کامران ایری،کلته،راشد،نظر نژاد،کر و...برای رقابت به میدان آمدند.

اگر چه اجماع شهرستانهای ترکمن نشین در آخرین روزهای انتخاباتی،به دو تا سه نامزد محتمل بر راهیابی بر مجلس می‌شوند.
لیکن وجه تمایز این دوره از انتخابات رقابت نزدیک" جلال ایری نماینده این دوره با رجب محمد آبادی،محمد قلی ایری  و کامران ایری "خواهد بود .

آنچه که از بررسی میدانی اقبال عمومی ترکمن ها بدست میاید زور آزمایی و رقابت نزدیک "جلال ایری با رجب محمد آبادی" در رسیدن به خط پایانی رقابت در بین نامزدهای ترکمن خواهد بود.  

از سویی شهرستانهای کردکوی،بندرگز، نوکنده از چهره های نامدار سیاسی تنها "قربانعلی بابایی،سید محمود حسینی" که سابقه حضور و تجربه در انتخابات دوره پیشین را دارند و مورد حمایت جریان‌های همسو دولت"اصولگرا،راست سنتی"را در میدان رقابت دارند.

که یرداشت آن است که "جلال ایری " علاوه بر رقابت تنگاتنگ با "محمد قلی و کامران ایری و محمدرجب آبادی" در ترکمن صحرا رقابتی نفس گیر هم با "قربانعلی بابایی " در شهرستان های کردکوی، بندرگز و نوکنده خواهد داشت.

این دو سوی رقابت در شرایط عمومی سیاسی حاکم بر غرب استان، پشت پرده های سیاسی هم دارد.

ورود چهره های نوظهور در انتخابات این دوره،غرب استان که از پیشینه و سوابق قومی یا سران سیاسی برخوردار می باشند هم به انتخابات رنگ و بوی دیگری بخشید

" زهیر متکی" با پشتوانه سیاسی پدر "منوچهر متکی  نماینده ادوار و وزیر سابق امور خارجه و دایی دکتر محمد جواد نظری مهر"نماینده ادوار،
"محمد محمدی کفترکاری "هم با پشتوانه سیاسی پدر ( حاج عباس) نماینده ادوار از بندرگز معادلات انتخاباتی در غرب را دستخوش تغییراتی کرده است .

این در شرایطی است که در کردکوی" سید محمود حسینی"که تجربه ای در انتخابات پیشین را هم دارا و مورد حمایت جریان اصولگرا و شورای وحدت بوده است ، اکثریت سبد آرای انتخابات کردکوی را  از آن خود بر میشمارد.

حال باید در این میدان رقابت انتخاباتی، اقبال مردمی به کدام یک از نامزدهای انتخاباتی نزدیکتر و با تجربه میان دوره ای در غرب،رقابت نفس گیر انتخابات دوزارهم غرب گلستان با کدام نامزدها خواهد بود .

در مباحث بررسی و تحلیل از آخرین تغییرات سیاسی غرب گلستان، در آینده به گرایشات سیاسی و اقبال مردمی بر حسب منطقه ای و قومیتی خواهیم پرداخت ،

یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالاجاده فعال سیاسی و رسانه ای استان گلستان

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر