c_300_250_16777215_10_images_603412.jpg

تركمن سسي:عبدالرحمان چرکزی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در طي يادداشتي ذيل مطلب منتشر شده در اين سايت با عنوان "طبيعت زيباي چپرقويمه و دغدغه هاي يك شهروند " تشكيل رفتگران طبيعت در روستاهاي تركمن صحرا را پيشنهاد داده است.

اين استاد دانشگاه در يادداشت خود نوشته است:
با سلام و ادب،
ضمن تشکر از مطلب درج شده تحت عنوان" طبیعت زیبای چپرقویمه و دغدغه های یک شهروند"در سایت وزین ترکمن سسی خواستم مطالبی را در این خصوص خدمتتان عرض کنم و یک تجربه کوچک ولی موفق خود را در این خصوص خدمتتان عرض کنم.
 دامپینگ یا تلنبار کردن ابتدایی ترین و در عین حال غیربهداشتی ترین روش دفع زباله است. متاسفانه مسئله آلودگی محیط زیست بر اثر دامپینگ زباله هایی مانندکیسه ها و بطری های پلاستیکی سرگردان و رها در طبیعت در کشورمان به یک نوع همه گیری تبدیل شده است و هرکجای استان و کشور عزیزمان که می رویم واقعاً تو ی ذوق آدم می زنند. مثلا در تابستان گذشته در سفری که به منطقه ییلاقی کلاردشت داشتم این زباله ها و مواد پلاستکی رها و سرگردان واقعا متاثرم کرد.البته این معضل در شهرها به دلیل  فعالیت شهرداری ها و خدمات شهری آنها کمتر دیده می شود مگر در حاشیه شهرها، ولی در اکثر روستاها و جاده های استان به دلیل عدم جمع آوری زباله و بعضا محدودیت دهیاری ها به دلیل منابع مالی و از همه مهمتر نبود حس مسئولیت پذیری مردم بیشتر مشهود است.
 به نظر من برای رهایی از این معضل اقدامات زیادی را می توان انجام داد که مهمترین آن آموزش به اقشار جامعه به خصوص کودکان در مدارس و رسانه های جمعی مانند صداو سیما و شبکه های اجتماعی  است (تشکیل گرووهای سبز و حامی محیط زیست مانند تجربه همیاران پلیس و...) تا با استمرار این آموزش و تشویق رفتارهای مناسب و ارائه بازخورد مثبت به جامعه قدم های کوچک ولی محکمی را برداشت. من منکر نقش دولت و سازمان ها و مسئولین نمی باشم ولی مهمتر از همه آنها خود ما هستیم که گام های اساسی را در جهت کاهش تولید زباله و عدم رها کردن آن در طبیعت برداریم.  یادم هست که  در دو سه دهه ی گذشته که این پلاستیک ها کمتر وجود خارجی داشتند هنگام خرید  از زنبیل برای خرید نان استفاده می کردیم و یا میوه و دیگر اقلام  خریداری شده را در داخل این زنبیل ها و یا کیسه های مانند آنها می ریختیم. به همین خاطر برای غلبه بر این معضل باید اول زباله کمتری تولید کنیم تا طبیعت کمتر آسیب ببیند. پیشنهاد من این است که از روشهایی مانند استفاده از زنبیل و یا مواردی مانند آن در خریدهای روزانه مان استفاده کنیم. البته می دانم  که همین خود ما اگر مغازه دار و خواربارفروشی ها اگر برای تک تک اقلام خریداری ما پلاستیک ندهد آن را نوعی بی احترامی می دانیم و به همین دلیل انتظار تولید زباله ناخواسته در ما شکل گرفته است. و یا برعکس اگر برای خریدهای روزانه مثلا از زنبیل و یا یک کیسه پلاستیکی مخصوص استفاده کنیم ممکن است مورد عتاب و تمسخر قرار گیریم یعنی شرایط فرهنگی برای پذیرش آن شاید کمتر وجود داشته باشد ولی می توان این شرایط فرهنگی مناسب را به تدریج و با حمایت از همدیگر شروع کنیم. اگرچه با انجام مورد فوق نمی توان به کاهش صد در صدی زباله ها و پلاستیک ها رسید ولی قبول کنید که کاهش معنی داری را شاهد خواهیم بود.
من یک تجربه ای در زمینه جمع آوری زباله دارم می خواهم خدمت دوستان بازگو کنم: با توجه به این که من عضو شورای اسلامی روستا هستم در اردیبهشت سال جاری به همراه رئیس شورا، دهیار و عده ای از اهالی روستا و به خصوص با کودکان روستا سراسر روستا را دور زدیم و زباله ها و پلاستیکهای سرگردان را جمع کردیم و در مکان امنی سوزاندیم (البته سوزندان روش مناسبی نمی باشد ولی غیر از این در آن شرایط گزینه ای دیگر نداشتیم) . در انتها از طرف شورای اسلامی برای بچه ها و اهالی روستا که در این کار پسندیده  مشارکت داشتند شارژ ایرانسل و همراه اول توزیع کردیم و صدالبته عکس یادگاری هم با این گوشی های هوشمند گرفتیم و به بخشداری هم منعکس کردیم. این تجربه حس خوبی را برای مان ایجاد کرد و همه افراد شرکت کننده از انجام این کار رضایت خاطر داشتند به همین خاطر قرار است این تجربه را در روز 12 اسفند که روز ملی بهداشت محیط است تکرار کنیم البته.برای جمع اوری و دفع  زباله ها در روستاها نیاز به بودجه قابل ملاحظه است و امیدوارم در آینده ای این معضل هم در روستاها برطرف شود.
به قول معروف" بزرگ فکر کنیم ولی در عین حال کوچک عمل کنیم". این رسالت بر عهده تک تک ماها است به همین خاطر تشکیل رفتگران طبیعت در تک تک روستاهای عزیزمان به خصوص در منطقه ترکمن صحرا محسوس است و جسارتاً از طریق این سطور پیشنهاد می شود.
عبدالرحمان چرکزی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی

دیدگاه‌ها  

+5 #1 مرحبا 1394-11-08 12:58
اقای دکتر سلام خسته نباشی
کاش می شد در شهر نیز شوراها توسط مردم تخصصی انتخاب می شد تا افکار و طرح های شوراهای محدود به زمان خدمتشان نمی شد.
به امید ان روز
نقل قول کردن
+3 #2 دهقان 1394-11-08 21:11
یادمان باشد :

هر پسمانده ای که به زمین می اندازیم ، قامت یک نفر را خم می کند ...

به امید روزی که اندیشه های بزرگ مانند شما در جامعه فراوان شود.


همه باید ...

طبیعت را نجات دهیم ...

وگرنه خود نیز نجات پیدا نخواهیم کرد ...

هر قدم کوچک ما ، وقتی با هم جمع شود ، اقدامی بسیار عظیم خواهد شد...

حال زمین پیر، زیاد خوش نیست ...

فردا دیر است ...
نقل قول کردن
+2 #3 دکتر علی شهریاری 1394-11-08 21:53
سلام جناب اقای دکتر چرکزی عزیز. روز بهداشت محیط درایران از 11 اسفند حذف شد و با روز جهانی بهداشت محیط که در 7 مهرماه است یکسان شده است. از ترویج فرهنگ زیست محیطی و ابتکار شما در تشویق عموم مردم قابل ستایش است
نقل قول کردن
+2 #4 ارتین 1394-11-13 08:51
با درود بیکران
بهتر بود به جای واژه (رفتگران )طبیعت از واژه یا کلمه دوستداران ،حامیان ،ویا ...................مناسب دیگر استفاده میشد.

کلمه رفتگران تداعی کننده معانی گسترده ای میباشد که در اینجا جای بحث اش نیست .
با آرزوی موفقیت برای آقای دکترچرکزی
نقل قول کردن
+2 #5 دکتر چرکزی 1394-11-13 19:16
سلام دوستان دونکته
1. رفتگران طبیعت اصطلاح شایعی بود به همین خاطر استفاده کردم قصد جسارت ندارم.
2. با تشکر از کامنت آقای دکتر شهریاری عزیز که آپدیتمون کردن به هر حال 12 یا 11 اسفند به سال نو و نوروز نزدیک است و مقارن با آراستگی طبیعت شاید آن را به نوعی به حساب خانه تکانی محیط زیستمان بگذاریم.
با احترام دکتر چرکزی
موفق باشید
نقل قول کردن
+2 #6 ناصر 1394-11-22 18:41
ان شاالله این پیشنهاد ها عملی شن...ممنون اقای دکتر از پیشنهاد خوبتون
نقل قول کردن
+2 #7 دکتر چرکزی 1394-11-25 20:44
سلام آقا ناصر
ممنون از لطفتان. خوشبختانه از هفته قبل به لطف دهیار محترم توانستیم به همراه دهیاری دو روستای مجاور قراداد دفع بهداشتی زباله ها را با یک شرکت عملی کنیم و مقرر شد برخی از زباله های سرگردان در محیط اطراف روستابه را قبل از سال مجدداً جمع اوری کنیم. جمعه هفته قبل نیز به همراه جمعی از فامیل ها مرز اینچه برون رفته بودیم و هنگام بازگشت افراد فامیل طی یک حرکت فرهنگی -زیست محیطی زباله ها را جمع آوری کرده و در داخل صندوق عقب ماشین گذاشتند و بعد در محل مناسب دفع کردند. ولی برای تولید کمتر زباله ها فعلا از خودم شروع کردم و سعی کرده ام هنگام خرید از سوپرمارکت کمتر از نایلون و پلاستیک استفاده کنم چون با خودم یک بسته نایلکس مناسب می برم و اقلام خریداری شده را در آن می گذارم. یواش یواش سعی می کنم در بین دوستان و اقوام نزدیک نیز این عمل را جا بندازم. شما و دیگر دوستان کمکم کنید تا ان شا ء الله این حرکت را عملی کنیم.
با تشکر مجدد از بزرگواری شما
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر