c_300_250_16777215_10_images_64450.jpg
ترکمن سسی - آرمان خرمالی : نظرات و دیدگاه هایی مختلف در مورد موضوعات مطروحه ارائه می گردد که خب این جزویی از خصوصیات بشری هست که آن را از سایر مخلوقات جدا می سازد و وظیفه ما ایجاب می کند که با گفتمانی نیکو به رفع شبهات بپردازیم.

مطالب ذیل در پاسخ برخی سوالاتی که فعال رسانه ای امان محمد خوجملی در قالب کامنتی ذیل مطلب "امر به معروف و نهی از منکر هویت هر مسلمان است" طرح کرده بودند، تهیه شده است.
سوال آقای خوجملی از بنده این است که از یک طرف انتخاب دین را اجباری نمی دانم و از طرفی گفته می شود نداشتن دین شامل مجازات می شود، آقای خوجملی عزیز دین مجموعه ایی از قوانین است که الله ذوالجلال به وسیله پیامبران خود آن را برای ما فروفرستاده و پیامبر ما نیز جزو پیامبرانی است که شریعت مستقلی برای خود دارد، فلذا هر مسلمانی باید تابع این قوانین باشد همچنان که اگر کسی در ایران بخواهد زندگی کند باید توابع قوانین ایران باشد و اگر کاری خلاف قوانین ایران انجام دهد طبق قانون مجازات خواهد گشت، در دین نیز برای اینکه در چیزی حکم و فتوایی صادر شود منابع و مصادری وجود دارد که با توجه به آنها مسائل بیان می گردد، اینکه بنده می گویم در اختیار و انتخاب دین هیچ اجباری نیست، چیزی نیست که من یا هر شخص دیگری گفته باشد، بلکه فقط ناقل چیزی هستیم که الله آن را برای ما فرستاده است چنانکه پروردگار عالم در کلام پاکش می فرماید:

« لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ ۚ فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»
﴿سوره بقره٢٥٦﴾

« در دين هيچ اجبارى نيست. و راه از بيراهه بخوبى آشكار شده است. پس هر كس به طاغوت كفر ورزد، و به خدا ايمان آورد، به يقين، به دستاويزى استوار، كه آن را گسستن نيست، چنگ زده است. و خداوند شنواى داناست. »

مفتی شفیع عثمانی رحمه الله در تفسیر معارف القرآن ذیل این آیه بیان می کنند که در(پذیرفتن) دین (اسلام فی نفسه) اجباری نیست. (زیرا که) هدایت از گمراهی مشخص گردیده است ( یعنی حقانیت اسلام با دلایل روشن بیان شده است پس جایی برای اجبار و اکراه باقی نمی ماند. اکراه عبارت است از اجبار بر چیزهای ناپسند و زشت، و وقتی که خوبی اسلام با یقین ثابت است) پس هر شخص که از شیطان منکر شده و بخدا معتقد باشد (یعنی دین اسلام را بپذیرد) پس او به حلقه محکمی چنگ زده است که به هیچ وجه شکستنی نیست و خداوند ( به اقوال ظاهر ) کاملا شنوا (و به احوال باطن) کاملا دانا است.

دیدید که خداوند رحمن در کلام خود دستور و فرمان می دهد که کسی را به اجبار و زور به دین خود درنیاورید، پس معلوم شد که این کلام شخص من یا کس دیگری نیست اما بعد از آن گفته اید که گفته می شود نداشتن دین شامل مجازات می شود!!! آقای خوجملی عزیز در عصر ما به گفته می شود و شنیده ام و سخنان امثالهم توجه نمی شود بلکه هر شخص در هر جایگاهی برای گفته خود دلیل باید بیاورد، دلیلی که طرف مقابل را مجاب به واکنش نماید اما برای تنویر خاطر شما هم که شده بنابر حدس و گمانی که از سخنان شما دارم پاسخ این شبهه را می دهم!!!
سوال شما را میتوان به دو صورت فهمید: اول اینکه منظور شما از مجازات کسانی که دین ندارند در این دنیا باشد، خب این گفته ناحق و نادرستی می باشد، اگر غیر از این است منتظر اثبات آن از طرف شما یا هر کس دیگری هستیم، اما احساس می کنم منظور از سوال شما صورت دوم قضیه می باشد زیرا که بعد از آن به جهنمی بودن غیرمسلمان اعتراض وارد نموده اید، پس حدس میزنم که اعتراض شما این باشد که چرا کسانی که بر عقیده و فکری برخلاف فکر اسلام زندگی کرده اند و رخت از این دنیا بسته اند مجازات می شوند!!!

برای پاسخ به سوال شما اول باید پرسید چرا اصلا بهشت و جهنم وجود دارد؟
در مورد اینکه چرا بهشت و جهنم و سیستم جزا و پاداش وجود دارد،باید سوال دیگری پرسیم که ما چرا اختیار داریم؟ چون در سیستمی که اختیار وجود دارد باید بهشت و جهنم وجود داشته باشد تا خوبی و بدی معنا پیدا کند و ارزشِ تقوا و همچنین بی ارزشیِ گناهان عده ای مشخص شود.
خداوندِ متعال، موهبتِ گرانبهای اختیار را به ما عطا کرد تا آینده ی خود را با آن رقم بزنیم،تا بصورت ابدی خوشبخت شویم و از نعمت و لذتِ آگاهی و حرکت به سمت کمال بهره مند گردیم،اگر اختیار نداشتیم و مجبور به انجام خوبی ها بودیم،قیامت و رفتن به بهشت و استراحت ابدی چه معنایی داشت؟
حال وقتی معنای خوبی و برکت اختیار و نتایجی که بخاطر اختیار در انتظار ما است را فهمیدیم می گوییم شخصی که آگاهانه از آن سواستفاده می کند باید مجازات شود،و این مجازات به ابزار و لوازم خود نیاز دارد که آن جهنم است و افرادی هم به آنجا می روند.

از دید ما و آنچه در قرآن و احادیث نبوی است، فطرت انسان بر مبنای اسلام است، و تمام خوبی ها در اسلام می باشد، کسی که منکر خوبی شود و راهی برخلاف آن اختیار کند سزایش آتش ابدی جهنم خواهد بود، زیرا خداوند قدرت و نعمت اختیار را در این دنیا برای وی گذاشته بود، که خوبی که همان اسلام می باشد را اختیار کند یا بدی و راهی غیر از اسلام و برای انتخاب هر کدام از آنان هیچ اجبار و اکراهی نیز قرار نداده است.

امیدوارم همینقدر کافی باشد و الله متعال آن را قبول درگاه خویش نماید


آرمان خرمالی 10 مرداد 1396 گنبدکاووس روستای قورچای

******************

لازم به یادآوری است که چند روز گذشته مطلبی با عنوان "امر به معروف و نهی از منکر هویت هر مسلمان است" به قلم آرمان خرمالی در این پایگاه خبری منتشر شده بود که امان محمد خوجملی در کامنتی سوالاتی را مطرح کرده بود.

عین کامنت خوجملی در زیر آمده است:

#1 امان محمد خوجملی 1396-05-07 18:27
سلام جناب آرمان خرمالی. شما از یک طرف انتخاب دین را اجباری نمی دانید و از طرف دیگر گفته می شود نداشتن دین شامل مجازات می شود.آیا به نظر شما در این خصوص تناقضی وجود ندارد؟ چرا غیر مسلمانان جهنمی خوانده می شوند؟ در این خصوص هم توضیح بدهید ممنون می شوم.

دیدگاه‌ها  

+7 #1 Khezr 1396-05-11 12:42
برای نویسنده از خداوند منان امید توفیقات روزافزون را دارم.و شایسته است این استعداد و صلاحیت نگارشی اش را با مطالعه و پختگی علمی_ اش بارورتر گرداند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر