c_300_250_16777215_10_images_64636.jpg

ترکمن سسی – ولی الله رفیعی: سال‌ها است با ابهت جنگل و سایه‌های پر هیبتش آشنایم، وقتی رنج‌ها، دغدغه‌ها و بی‌مهری‌های ابنای زمان ذِلِّه‌ات می‌کنند، چیزی جز خنکای جنگل آسوده‌ات نمی‌کند!


آن‌جا راحت‌تر می‌توانی با خالق زیبای‌ها نجوا کنی و خودت را سبُک کنی؛ دمای هوا در جنگل‌های گلستان حتی در مردادماه هم آزاردهنده نیست، نسیم خنکی که بر قامت آبشارها بوسه می‌زند و از میان برگ‌های سبز درختان می‌گذرد و گونه‌هایت را نوازش می‌کند، از خجالتِ کولر و پنکه و دیگر وسایل سرمایشی به خوبی بر می‌آید!
آری! دل جنگل به بلندای نامش وسیع است؛ از هر رنگ و نژادی با قواره‌های جورواجور، در روزهای مختلف هفته، مهمان خوان کریمانه‌ی جنگل هستند!

هر کسی به نوعی از زیباها و اسرار جنگل لذت می‌برد؛ یکی چون منِ درویشِ نازک طبع، طبیعت را آن‌گونه که هست دوست دارد، دوست دارد پیچیدن صدای آهنگین جِیرجِیرِ جیرجیرک‌ها را در سکوت جنگل بشنود، آرام می‌گیرد از صدای شُرشُر آب، چشمش گرم اشک می‌شود از این همه میناگری و نقاشی حضرت دوست، خوش می‌شود از وزش نسیمی که آمیخته با چهچه‌ی بلبل و جیک جیک گنجشک‌ها است و براستی چه آهنگین آوازی از این موسقیای طبیعت خلق می‌شود!

و کَسان دیگری این همه جلوه‌افروزی و تصویرگری و عظمت را نمی‌بینند و اگر می‌بینند ناقص و ناتمامش می‌انگارند و در پی آن می‌شوند تا آن را با ترانه‌های نامفهوم و آهنگ‌های گوش‌خراشِ ناهنجار کامل کنند، لذا پای بر زمین می‌کوبند و با رقصیدن و رقصاندن ناموس‌شان عرض اندام می‌کنند!

همهمه، حرف‌ها، شوخی‌های جنسی، فحش‌های ناموسی، توپ و تشرها و عربده کشیدن‌ها، تنها تحفه‌ی گروه دیگری از جوانان و نوجوانان این زمان به جنگل است که این همه‌ی زیبایی را چنان به کامت تلخ می‌کنند که بیماری دیابت عسل را به کام بیمار!

مرا با سلایق و مزاج‌های مردم کاری نیست!
قاضی و دادگر هم نیستم که حکم صادر کنم!
اما این چنین حرکاتی را هرگز بر نمی‌تابم، حس می‌کنم امثال بنده از زیباهای جنگل سهمی ندارند!
1. کیست که بگوید: این همه آلودگی صوتی و اغتشاش با روح لطیف و طبع نازک و طبیعت بِکر جنگل می‌خواند؟ پنداری درختان جنگل هم از این همه بی‌مهری شرمگین هستند!

من سخت حیران مانده‌ام!
شما بگویید: کدام بهتر است:
«آن سکوت پُر ابهت جنگل با آن همه زیبایی و لطافت و مهر، یا این همه بی‌مِهری و ناهنجاری با این همه نا انصافی و شلختگی؟

✍️ولی‌الله رفیعی
ذی القعده ۱۴۳۸ هـ.ق

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر