c_300_250_16777215_10_images_603021.jpg


ترکمن سسی:حضور زنان ترکمن در صحنه های اجتماعی،نقش وجایگاه زنان وحضور اقشار و سلیقه های مختلف و تحلیل فضای انتخابات در گفتگوی ترکمن سسی با عایشه اونق فعال سیاسی،اجتماعی و دانشجوی دکتری سیاست گزاری عمومی در تهران  

ترکمن سسی:با توجه به اینکه شما جزو معدود زنان ترکمن هستید که در رشته علوم سیاسی در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستید ، موانع حضور موثر زنان ترکمن در صحنه های اجتماعی را چه می دانید؟
عایشه اونق :زنان به عنوان نیمی از افراد جامعه که نقش اساسی در رشد و تعالی جامعه دارند باید در پذیرش مسئولیت های اجتماعی فعالانه مشارکت نمایند.و برای آنکه جایگاه مناسب خود را در جامعه پیدا کنند لازم است در چهارچوب فیزیکی-عاطفی و روانی شان حرکت کنند..موانع و مشکلاتی که برای ایفای نقش سازنده زنان در جامعه وجود دارد. عبارتند از:
اختلاط زن و مرد
اگر زنان به بهانه انجام مسئولیت های بیرون از خانه شخصیت والایی را که اسلام برایشان قائل است خدشه دار نمایند و خود را در معرض نگاه های ناپاک قرار دهند با برخوردهای غیر ضروری با مردان مسائلی را بوجود می آورند.در چنین وضعی با به ظاهر فعال شدن نیمه دوم جامعه ،در واقع نیمه اول جامعه نیز توسط نیمه دوم فلج می شود.زنان برای حضور موثر در جامعه باید از صلاحیت های لازم برخوردار باشند.
تهدید کانون گرم خانواده
زنان باید با برنامه ریزی صحیح و ایجاد نظم دقیق در اوقات بیرون از خانه بودن ،اثرات منفی دور بودن از کانون خانواده را جبران نمایند.لوایحی مانند نیمه وقت کار کردن بانوان از اقدامات موثر و مثبت نظام جمهوری اسلامی ایران می باشد که زنان را قادر می سازد علاوه بر ایفای نقش مادری و همسری در فعالیت های اجتماعی نیز مشارکت نمایند.
اقدامات غیر مسئولانه برخی از خانم ها
مد گرایی و تجمل پرستی و ... از آفت های روح زنان می باشدکه با بیراهه کشاندن آنان موجب هتک ارزش های والای اخلاقی خواهد شد.لذا زنان با همت به اعتلای اخلاقی خویش می توانند به عنوان نیرویی مثبت و فعال در میادین مختلف اجتماعی ایفای نقش نمایند.
ترس از استقلال مالی
عده ای از مخالفان اشتغال خانم ها  بر این باورند که استقلال مالی زن باعث می شود وی با کوچکترین اختلاف حریم مقدس خانواده را رها کند.اما استقلال زن بدین معنی نیست.استقلال زن رهایی وی از قید مادیات و خود آرائی های عبث و عدم اکتفا به ظواهر دنیوی است.زن مستقل در صحنه خانواده همسری فداکار وقانع و مادری مهربان و پر عاطفه ،مدیری مدبر ودر صحنه اجتماع با کسب موقعیت های مناسب ساختار وجودی خویش،با عفت و حجاب در برنامه ریزی ها و کارهای تحقیقاتی و اجرایی فعالانه حضور دارد.
حضور باشکوه دخت نبی اکرم (ص)در اجتماع صدر اسلام نشانگر آنست که زنان می توانند مناصب اجتماعی داشته باشند..غیبت زنان از صحنه اجتماع خطر بزرگی است و با توجه به این موضوع حضرت امام خمینی (ره) با تاکید بر شرکت زنان در اجتماعات فرموده است"اسلام به هردوی آنها (زن و مرد)حق تصمیم گرفتن درباره سرنوشتشان و برخورداری از تمام آزادی ها را اعطا کرده است.حق انتخاب کردن (رای دادن)و انتخاب شدن،حق آموزش و کار و نیز اعمال تمام وظایف اقتصادی دست زنان را گرفته و در قبال مردان نگه داشته.اینها شما را از حکومت اسلامی می ترسانند و می گویند اگر حکومت اسلامی بشود زنان را در اتاق حبس می کنندو درش را قفل می کنندو تا آخر باید در اتاق باشید.زنان در صدر اسلام جنگ می رفتند.بیشتر آنان در طول جنگ بودند برای مداوای زخمی ها".
ترکمن سی:به نظر شما انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران چه تاثیری بر جایگاه زنان در جامعه ما داشت؟
عایشه اونق:اگر تاریخ حضور زنان را در عرصه های مختلف اجتماعی،فرهنگی،علمی و سیاسی جهان را ورق بزنیم ،به جرات می توان گفت حضور کنونی زن ایرانی در عرصه های مختلف کشورش نه تنها موفقیت شگرف در برابر تیرگی های دنیای امروز است ،بلکه به نحوی این حضور درخشان برای تمامی کشورها به تدریج به یک الگو تبدیل می شود.این تنها مرهون پدیده قرن معاصر یعنی ظهور و بروز انقلاب اسلامی است.
زنان و نقش اثر گذار آنان در دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)و مقام معظم رهبری جایگاه خاصی یافته اند و این به خاطر جایگاه رفیع و ارزش هایی است که در اسلام برای زنان اختصاص داده شده است.
حضور زنان نخبه سیاسی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی سرعت بیشتری گرفته  که اینها همه و همه به دلیل کسب روحیه خودباوری و اعتماد به نفس در زنان ،افزایش آگاهی ها و بلوغ فکری جامعه در پذیرش استعدادها و توانمندی های آنان است که این خود دستاورد بزرگ زنان به مدد هویت بخشی انقلاب و دیدگاه های رهبر کبیر آن به این قشر عظیم است.انقلاب اسلامی شیوه جدید ارزشی و نماد ارزشمندی از حیات زنان در جامعه را ارائه می کند.الگویی که هویت اسلامی متناسب با جایگاه زن را به نمایش گذاشت.
ایجاد فرصت های برابر مطالعاتی و تحقیقاتی برای زنان در عرصه پژوهش ،حضور فعال زنان در هیات های علمی دانشگاه ها ،اشتغال در امنیت کامل اخلاقی با حفظ وقار و متانت اسلامی و ده ها مورد دیگر همه گواه اینست که با پیروزی انقلاب اسلامی فرصت های بالقوه زن ایرانی زمینه ظهور پیدا کرد.
نقش زنان در عرصه دفاع مقدس نیز کمتر از مردان نبوده و بسیار ستودنی است
ترکمن سسی:در آستانه انتخابات آتی در اسفند ماه تحلیل عمومی شما از از فضای عمومی جامعه چیست؟
عایشه اونق:بی شک انتخابات آتی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، حائز اهمیت بسیاری است و فرصتی پیش خواهد آمد تا مردم با انتخاب وکلایشان خواست و اراده خود را برای تاثیر گذاری بر ابعاد مختلف حاکمیتی اعمال کنند.
ملت بزرگ ایران به لطف و عنایات خاصه باری تعالی ،مثل سنوات گذشته با حضور حداکثری خود در انتخابات همیشه یار و یاور نظام بوده و خواهند بود که با نگاهی کوتاه به سابقه تاریخی حضور در پای صندوق های رای می توان به این ادعا رسید.
این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از انتخاب دکتر روحانی به ریاست جمهوری و نقش و اهمیت ارتباط مجلس و دولت ابعاد تازه ای یافته است.
از طرفی در فضای جدید به وجود آمده تحت تاثیر نفوذ نرم افزارهای  اجتماعی فضای مجازی ،انتخابات آینده به دلیل قدرت و ضریب نفوذ بالای فضای مجازی در شکل گیری افکار عمومی منحصر به فرد است.
فعالیت های نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس شورای اسلامی چند ماه است که شتاب بیشتری گرفته و و محافل شبانه و میتینگ های خانگی با توجه به نزدیک شدن به روزهای انتخابات گرمترو گرمتر می شود.در این نشست ها بعضا وعده های غیر عملی و غیر کارشناسی از سوی نامزدها مردم را برآن داشته تا به کسی رای  خواهند داد که متخصص،متعهد،ولایت مدار و معتقد به اصل ولایت فقیه ،دارای قدرت سیاسی و نفوذ کلام،ساده زیست و مردم مدار ،متدین ،شجاع و کاردان باشد.
هرچه به زمان انتخابات نزدیک تر می شویم تاکید ناصحان و بزرگان عرصه سیاست بر پایبندی به اخلاق و ارزش های دینی از سوی کاندیداها و فعالان این عرصه بیشتر می شود.اما در این بین برخی متاسفانه با بدعهدی و بی اعتنایی به قانون همواره بدعت های ناپسند و زشت را در ایام انتخابات برای تخریب چهره رقیب به راه می اندازند که مصادیق و نمونه های آن در جامعه آن چنان هویداست که بهترین قاضی و ناظر را خود مردم می توان معرفی کرد.
انتظار می رود نامزدهای انتخاباتی و هم مردم به دلیل اهمیت و جایگاه اخلاق مداری در دین مبین اسلام از تهمت زدن به دیگران و ایجاد فضای بی اعتمادی به خادمان نظام خودداری کنند و اجازه رد یا تایید صلاحیت ها را به اهلش بسپارند.
اما نکته مهم ضرورت هوشیاری جامعه در برابر توطئه های دشمنان در آستانه انتخابات می باشد.زیرا دشمن در شرایط فعلی سعی می کند که از تمامی  ابزارها برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی استفاده کند. که در آستانه انتخابات این توطئه ها افزایش می یابدو به همین دلیل لازم است در این زمینه هوشیاری لازم را داشته باشیم.
ترکمن سسی:حضور موثر اقشار و سلایق مختلف در انتخابات آینده چه تاثیری بر سرنوشت کشور و توسعه آن خواهد داشت؟
عایشه اونق:حضور سلایق مختلف سیاسی لازمه تحقق یک انتخابات پرشور و رقابتی است.در نظام مردم سالاری دینی ،صاحبان اصلی کشور مردم هستند و مهمترین ابزار اظهار نظر مردم یا صحنه نمایش آنها حضور در انتخابات و تعیین سرنوشت خود است.و اینکه احساس بکنند که رای شان تعیین کننده و تاثیر گذار است.
بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب همه در انتخابات شرکت کنند.حتی کسانی که نظام را قبول ندارند به خاطر ایران و عشق به کشور در این عرصه ها حاضر شوند.ایشان همچنین رای مردم را همچون "حق الناس" خواندند.لذا رعایت این دو اصل انتخاباتی خود زمینه  ساز حضور سلایق مختلف سیاسی در انتخابات و مشارکت گسترده مردمی خواهد بود.
انتخابات به عنوان یک ظرفیت بی بدیل قانونی است که متضمن مشارکت سیاسی همه شهروندان فارغ از تنوعات فرهنگی و سیاسی و فکری آنهاست.در قانون هیچ مانعی برای شرکت مردم در انتخابات و تقسیم و درجه بندی شهروندان نیست و آزاد بودن و رقابتی بودن در تلازم با چشم انداز و هدف قانونگذار است.چنانچه قانون و بی طرفی ملاک عمل باشد ،انتخابات پر شور پیش رو منجر به به تشکیل مجلسی قوی خواهد شد که به فرموده امام (ره) در راس امور است. انتخابات در جمهوری اسلامی همواره  رقابتی بوده و زمینه برای حضور سلایق قانونی مهیا بوده است.هرچه تعداد کاندیداهای متنوع و نه تنها از یک یا دو طیف کاهش پیدا کند میزان مشارکت پایین خواهد آمد.به عبارت دیگر هرچه سلایق مختلف بیشتر در انتخابات حضور داشته باشند میزان مشارکت مردم هم بیشتر می شود.هرقدر که از سلایق و نظرات و چهره ها در انتخابات حاضر باشند طبیعتا طرفداران و علاقه مندان آنها و کسانیکه مسیر این افراد را بیشتر می پذیرند در انتخابات شرکت می کنند تا حماسه ای که مد نظر مقام معظم رهبری بوده است شکل گیرد.
در نهایت امیدواریم با مقدماتی که مسئولان پر تلاش اجرایی و نظارتی انتخابات فراهم می کنند در سال همدلی و همزبانی شاهد خلق حماسه و حضوری دیگر باشیم.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر