c_300_250_16777215_10_images_89041.jpg

 

ترکمن سسی : رشید نافعی - نه هر که سر بتراشد قلندری داند و هر فرد بومی نمی‌تواند نگاهی بومی محورانه و شایسته مند به لحاظ نمایندگی مطالبات واقعی بومیان همان منطقه داشته باشد.


اگر بخواهیم معادلی و برشی برای مصرع بالا با نگاه به وضعیت سیاسی اجتماعی و بکارگیری افراد در جایگاه های اداری و کشوری در جغرافیای سیاسی اجتماعی منطقه تورکمن ها بیاندازیم می شود گفت :نه هر که سر بتراشد قلندری داند و هر فرد بومی نمی‌تواند نگاهی بومی محورانه و شایسته مند به لحاظ نمایندگی مطالبات واقعی بومیان همان منطقه داشته باشد.
چرا که بومی هر منطقه الزامات  خاصی از منظر نوع و جنس مطالبات  با دیگر اکناف و مناطق میتواند داشته باشد.
در این راستا مدیریت یک فردی در حد فرمانداری اینگونه مناطق٫ آیا بتواند در عمل و واقعیت نگاهی بومی گرایانه پیدا کند یانه و صرف بومی گزینی نبوده باشد یا نه؟؟
و آیا فرد منصوب شده صرف اینکه فقط حضورا و فیزیکی  بومی همان منطقه باشد؟ از نگاه این قلم  دو مقوله متفاوتند.  
البته برای حرکت در این دو مسیر متفاوت میتواند بستگی داشته باشد به اینکه شخصیت آن فرد بومی آیا قبلاً در کوران تنور مطالبات واقعی اعم از نرم افزاری و سخت افزاری  پخته شده است یا خیر؟
 که بتواند احیانا در مقابل سوختگیهای دیگر از خودش مقاومت نشان دهد.
از سوی دیگر وقتی فردی در جایگاه نمایندگی سیاسی و امنیتی یک شهرستانی و منطقه ای قرار میگیرد بایسته ها و الزامات امنیتی نمی‌تواند صرفا سخت افزاری مثل آسفالت ریزی و جاده کشی ...باشد بلکه از نوع امنیت ذهنی ٫ زبانی ٫ آزادی و امنیتی نرم افزاری مثل  مانورهای هویتی و ارتقا فرهنگی خرده فرهنگها ٫ تبعیضاتی از حیث نامگذاری اماکن عمومی٫ نامگذاری شهر ها وآموزش زبان مادری  و...را نیز میتواند شامل گردد.از این منظر سوالاتی به نمونه هایی ذیل به اذهان متبادر شود  .
الف.انتصاب  یک نفر به این جایگاه در حد فرمانداری ٫معیارهای صلاحیت‌ گزینشی شأن بر چه اساسی باید باشد؟ آیا ابعاد گوناگون معیارهای سخت افزاری و نرم افزاری در کنار هم مد نظر قرار میگیرند یا نه؟
ب. آیا صرفا کاردان و تجربه اداری داشته باشد کفایت میکند.؟  در این صورت چه بسا خیلی از دوستان فارس که در محل آن فرمانداری مشغول کار باشند ٫ شاید نسبت به فرد بومی متبحر و کار راه انداز باشند. ؟  پس اگر اینطوری است چه نیازی اساسا به ارجحیت گزینه بومی و غیر بومی هست؟
آیا فرد بومی منتخب دارای عقبه آشنایی و عقبه حماینی  افکار عمومی و آشنا به مطالبات واقعی ذکر شده بالا باید باشد که بتواند آن انتظارات و خواسته های بومیان منطقه اش را بر آورده سازد؟!  یا تا چهار سال دیگه صندلی فعلی را با همین وضعیت تحویل نفر بعد از خودش  نماید.؟
ج. در محل فرمانداری چسبیده به دریا ٫ شاید نشود شک کرد درک یک نفر گزینه بومی در باره نحوه صید و تمشیت مال حلال ساکنان آن شهر حتما با درک یک غیر بومی  فرق خواهد کرد.ولی آیا  انتظار این که موضع گیری و رویکرد  یک نفر بومی با غیر بومی در مواجهه با صیادان دنبال یک لقمه نانی که احیانا جانشان را نیز از دست میدهند٫ جسارتا متفاوت و بومی گرایانه خواهد بود یا نه ؟
د.ایا افردی که به زور لابی گریهای  کریدور معطوف به قدرت آن لابی ها  تا زمان سر کار امدن ٫انرژی فراوانی را تخلیه کنند٫
آیا به نظر نمیرسد انرژی کمتری برای دوره مدیریتی شأن به صورت ذخیره داشته باشند؟
ه.آیا اساسا افکار عمومی منطقه به اینگونه انتصابات حساسیتی و سنسوری نشان میدهد یا نه؟ نکند تجربیات تکراری در ادوار گوناگون ابتکار در عمل بی تفاوتی را باعث گردیده‌است؟!
خرد یارتان

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر