c_300_250_16777215_10_images_79000.jpg

 


ترکمن سسی - رئیس بیمارستان ابن سینای تهران گفت: پیک پنجم کرونا احتمالا تا پایان شهریورماه ادامه یابد و تا دو هفته دیگر به قله پیک برسیم.




آرش انیسیان شامگاه چهارشنبه ۲۰ مردادماه در یک برنامه زنده اینستاگرامی گفت: جنس بشر با این اپیدمی آشنا نیست و ساختار برنامه ریزی شده برای مقابله با اپیدمی و رسیدن به ایمنی جمعی و عمومی لازم است از این رو انتظار داشتیم که این اپیدمی حدود دو سال طول بکشد.

وی در خصوص اوضاع فعلی کشور در پیک پنجم کرونا اظهار کرد: بیش از یک ماه است که تو پیک هستیم و فشار مضاعفی به کادر درمان و نظام سلامت وارد می شود و ظرفیت بهداشت و درمان ما گنجایش تحمل این همه فشار را ندارد.

دکتر انیسیان افزود: احتمال می رود این پیک تا پایان شهریور ادامه داشته باشد.هنوز با پیک قله نرسیدیم و احتمالا تا دو هفته دیگر به پیک برسیم و این در حالیست که هیچ ظرفیت خالی بیمارستانی نداریم و از ظرفیت سایر بخش ها داریم استفاده می کنیم.

وی تاکید کرد: در این شرایط سخت تاب آوری جسمی و روانی برای ما یکی از مهمترین دغدغه هاست.

دکتر انیسیان با اشاره به کمبود دارو و سرم در این روزها در کشور گفت: وقتی عرضه و تقاضا تناسب نداشته باشد مشخص است که کمبود دارو و سرم خواهیم داشت.قطعی برق و کمبود پلی اتیلن خاص وارداتی مورد نیاز برای تهیه ظرف سرم نیز روند تولید را دچار کند کرده است.در واقع میزان تولید و واردات خیلی کمتر از میزان مصرف است و نتیجه آن شرایط امروز است.

رئیس بیمارستان ابن سینای تهران با اشاره به تجارب دیگر کشورها در مقابله با کرونا تاکید کرد: هیچ اپیدمی بدون را نمی توان بدون پیش بینی و پیشگیری مقابله کرد.در واقع قانون مقابله با اپیدمی پیش بینی و پیشگیری است.ساختار مدیریت بحران در بهداشت و سلامت کشور یکپارچه نیست. نهادهای مختلفی در آن دخالت می کنند.باید برای مقابله با انتقال ویروس برنامه داشته باشیم. برای تولید و واردات دارو برنامه داشته باشیم.برای آگاه سازی عمومی و استفاده از ظرفیت همه بخش ها در این مسیر برنامه داشته باشیم.

ساختار مدیریت بحران سلامت کشور و تصمیماتی که در آن گرفته می شود مهم است.ما تعطیلات درنظر می گیریم که با کرونا مقابله بکنیم ولی همه جا باز است و مردم فقط سرکار نمی روندو این چالش ایجاد می کند.متاسفانه ما در این زمینه ضعیف عمل می کنیم.

این مسئول خاطر نشان کرد: بیشترین عامل انتقال کرونا فرد به فرد است نه اشیا و وسایل و انتقال سطح به سطح تنها ۲ الی ۳ درصد است.مهمترین عامل انتقال کرونا تنفسی است.

وی در پاسخ این سوال که چه علائمی را جدی بگیریم گفت:خستگی، بی قراری ، گلودرد ، آبریزش بینی، احساس رخوت زدن حتی بصورت خفیف علائم کرونایی است اما انتقال خیلی سریع است.

دکتر انیسیان توصیه کرد: در شرایط اپیدمی کرونا باید تهویه خوب در محیط کار و زندگی داشته باشیم.جریان هوا مهم است.جاهای شلوغ نرویم.جای تجمع افراد حاضر نشویم.رستورا عمومی نرویم. در مراکز شلوغ حتما ماسک بپوشیم. برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود از مواد غذایی سالم و سبزیجات تازه استفاده بکنیم.

وی خاطر نشان کرد: علت اصلی مرگ در کرونا درگیری ریوی است.اگر درصد درگیری ریوی بالا باشد احتمال مرگ زیاد است. البته در ۹۵ درصد موارد ابتلا به کرونا بدون عارضه درگیری ریوی است و تنها در کمتر از ۵درصد درگیری ریوی وجود دارد که نیاز به بستری و درمان تخصصی دارد.

دکتر انیسیان گفت: واکسن مانع از ابتلا نیست اما موارد مرگ و میر را کاهش می دهد. طبق آماری که ایالت ماساچوست آمریکا اعلام شده حدود ۷۶ درصد افرادی که هر دو دوز واکسن را زده اند به کرونا مبتلا شده اند اما واکسن مرگ و میر را کم‌می کند. متاسفانه ما واکسن را خیلی دیر شروع کردیم و اگر به موقع و با وسعت مناسب واکسن زده بودیم اکنون متحمل این همه سختی و پیک نبودیم.

دکتر انیسیان درخصوص دوری از استرس شرایط کرونایی تغییر سبک زندگی جامعه را ًروزی دانست و گفت: اگه همه شهروندان عادات یک فرد تمیز و بهداشتی را داشته باشند و فاصله گذاری اجتناعی را رعایت بکنند دیگر استرس ضرورتی ندارد.

وی درپایان اظهار کرد: پزشکان و پرستاران نظام سلامت بسیار خسته اند. کادر درمان را درک کنیم.آنها از نظر جسمی و روحی خسته اند.همه مردم در فشارند.تحمل فشار بیشتر از این از توان نظام سلامت فراتر است.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر