c_300_250_16777215_10_images_10589.jpg

 

ترکمن سسی - حاج عبدالجلیل پقه راننده ترکمن که بنا به شرایط شغلی خود به کشورهای مختلفی سفر کرده روایت جالبی درباره تاریخ تلپک - نوعی کلاه ترکمنی - از یک پیرمرد ترکمنستانی نقل می کند.


این راننده تریلی ترانزیتی می گوید: در یکی از سفرهایم در سال ۲۰۱۰ میلادی در شهر ماری ترکمنستان با پیرمرد محترمی دیدار کردم. او مطالب بسیاری از تاریخ ترکمن ها برایم نقل کرد. یکی از جالب ترین روایت های آن پیرمرد ترکمنستانی درباره تلپک بود.
 در شهر بایرامعلی ترکمنستان ۲ تن از صحابه رسول الله صلی الله علیه و سلم به خاک آرمیده اند. بنده بعد از آشنایی و دوستی با پهلوان حالمرادف - هنرمند ترکمنستانی- زیاد به زیارت قبور آن دو صحابه می رفتم.
پیرمرد به من گفت وقتی که رسول الله صلی الله علیه و سلم این دو صحابه خود (الحکیم ابن امر الغفاری و بوریده ابن الحسین ال اسلیمی) را جهت گسترش و تبلیغ دین مبین اسلام در منطقه خوارزم قدیم و استان ماری فعلی و مناطقی از ازبکستان و خراسان فرستادند یه تیکه از پوست گوسفند به آنها داده که در راه شنزار های خیلی داغ و سوزان، با این پوست ها از پاهایشان محافظت کنند.
این دو صحابه هم تیکه پوست ها را گرفته و راهی ماموریت شدند. این دو صحابه وقتی به شنزارهای خوارزم رسیدند خواستند تیکه پوست ها را زیر پایشان قرار دهند ناگهان یادشان میاد که چطور هدیه پیامبر اکرم(ص) را در زیر پای خود قرار دهند و اینگونه تیکه پوست ها را بالای سر گذاشته و تاج سر کردند. حین انجام ماموریت در منطقه شهر ماری توجه ترکمن ها را جلب توجه کرده و روزی از آنها سوال میکنند که این تیکه پوست ها چیست و چرا همیشه بالای سرتان قرار می دهید؟
 این دو صحابه نیز ماجرا را تعریف می کنند و از آن زمان ترکمن های شهر ماری به گفته صحابه تلپک را ایجاد کرده و تا به امروز نسل اندر نسل این تلپک با ترکمن‌ها در حال گذران زندگی است.

 پس تلپک ریشه اصیلی دارد که به نوعی یادگاری از پیامبر اکرم رسول الله صلی الله علیه و سلم است. بنده این صحبت ها را شخصا از زبان آن پیر مرد شنیدم. حتی آن پیرمرد به من گفت آن دو صحابه از کاروانهای عبوری برای حج از میوه های شهر ماری به عنوان هدیه برای پیامبر اکرم( ص) فرستادند و رسول الله صلی الله علیه و سلم بعد از میل کردن میوه شهر ماری به منطقه ماری دعای خیر کردند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر