c_300_250_16777215_10_images_11828.jpg

 


ترکمن سسی – موسی جرجانی، نویسنده و پژوهشگر گلستانی گفت: مرحوم حجت الله نوروزی حامی چاپ کتاب های فرهنگ دوستان، علاقمندان و شاعران بود.


به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، موسی جرجانی در آیین 7 مین روز درگذشت مرحوم جمشید شیخ، فعال عرصه چاپ و نشر که با حضور نمایندگان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، نویسندگان، اهل قلم، فعالان عرصه چاپ و نشر، علاقمندان و خانواده آن مرحوم در مجتمع بازار امام رضا (ع) گرگان واقع در ابتدای خیابان شهید بهشتی و به میزبانی انتشاراتی نوروزی گرگان برگزار شد، ضمن ابراز همدری و تسلیت به خانواده آن مرحوم، گفت: امروز در غم از دست دادن مرحوم حجت الله نوروزی صاحب‌امتیاز موسسه انتشاراتی نوروزی در گرگان و شاگرد ایشان مرحوم "جمشید شیخ" هستیم که خلق و خوی و خصلت مهمان نوازی آن مرحومان زبانزد بود و من افتخار می کنم که با چنین اشخاص صادق و فرهنگدوستی کار کردم و کتاب چاپ کردم.


وی با اشاره به اینکه، اخلاق مداری و جدیت در کار از خصوصیات اخلاقی بارز مرحوم "جمشید شیخ" بود، افزود: یکی از محسنات انتشاراتی و مرحوم حجت الله نوروزی این بود که برای چاپ کتاب فرهنگیان، علاقمندان و شاعران اعم از تشیع و تسنن، استقبال و حمایت می کرد.


این نویسنده و پژوهشگر گرگانی گفت: در این راستا من هم به دنبال نویسندگان، شاعران و علاقمندان روستا به روستا، شهر به شهر می رفتم تا دلنوشته و فعالیت های آنها را که در کنج خانه مانده بود را جمع آوری کرده و به این مکان بیاورم تا با حمایت مرحوم حجت الله نورزوی چاپ کنند.


موسی جرجانی افزود: در آن سال ها که استاد سارلی چاپخانه و انتشاراتی مختومقلی فراغی را در گرگان دایر و شروع به فعالیت کرد مرحوم جمشید شیخ و تعدادی از افراد متخصص در امور چاپ را با خود آورد تا برای موفقیت و پیشرفت این چاپخانه مشغول به کار و خدمت شوند و می توان گفت که یک تیم مهربان، خوش برخورد و مسئولیت پذیر پای کار بودند.


وی بیان کرد: از 70 و یا 80 عنوان کتابی که از من به چاپ رسیده است، حدود بیش از 30 عنوان کتابم با همت و تلاش دکتر سارلی و تیم چاپ و نشر چاپخانه و انتشاراتی مختومقلی فراغی به چاپ رسیده است.


این نویسنده و پژوهشگر ترکمن در ادامه گفت: در سال های گذشته وقتی مجوز چاپ و انتشار نشریه اقتصاد گلستان را گرفتیم در طبقه دوم بازار امام رضا (ع) گرگان دفتری اختیار کردیم و با توجه به اینکه دفتر نشریات و هفته نامه های دیگری نیز در این مکان قرار داشت، وجود انتشاراتی نوروزی در طبقه هم کف باعث می شد که ما دوچندان فعالیت کنیم و از این بابت خوشحال بودیم که در یک مجتمع فرهنگی قرار داریم.


موسی جرجانی با اشاره به اشعار و فرموده مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامدار ایران زمین"مهمان که بیاید به طعام شما نیاز ندارد، بلکه به لبخند گل روی شما نیاز دارد"، گفت: در همان ایام وقتی ما هم به انتشاراتی نوروزی آمدیم و مرحوم حجت الله نوروزی با روی گشاده و با مهربانی از ما پذیرایی کرد، مصداق همین اشعار پند آموز مختومقلی می باشد.


وی تصریح کرد: وقتی دفتر نشریه را به این مکان آوردیم رفت و آمد ما با انتشاراتی نوروزی بیشتر و بیشتر شد و در این راستا مدتی بعد مرحوم "جمشید شیخ" هم برای ادامه کار و فعالیت به انتشاراتی نوروزی گرگان آمد. در ادامه سال ها با هم کار کردیم و بیش از 40 عنوان کتاب دیگرم را در انتشاراتی نوروزی گرگان چاپ کردم.


موسی جرجانی با تاکید براینکه، همه ما محققین و نویسندگان برای اعتلای فرهنگ و ادب تلاش می کنیم، اظهار کرد: درسته که کارهای فرهنگی از لحاظ مادی سودی ندارد، اما من و امثال من، با جیب خالی اما عاشق به فعالیت در عرصه قلم، فرهنگ و ادب هستیم.


وی گفت: بنا به فرموده مختومقلی فراغی "عشق نباشد چراغی هم روشن نخواهد شد"، من هم عاشق الله متعال و عاشق خدمت به فرهنگدوستان و عاشق ادبیات ترکمن هستم و با عشق به وطن و تحکیم بیش از پیش وحدت و همدلی تلاش می کنم و قلم می زنم.


گفتنی است، مرحوم "جمشید شیخ"، ساکن گرگان و فعال عرصه چاپ و نشر و از جماعت و نمازگزاران مسجد جامع اهل سنت ابوحنیفه قزاق محله گرگان بود که به مدت حدود 30 سال در چاپخانه و انتشاراتی مختومقلی فراغی و انتشارات نوروزی گرگان فعالیت داشت و به عنوان فعال عرصه چاپ و نشر، خدمات زیادی به محققان و نویسندگان استان گلستان و خصوصا شاعران و نویسندگان ترکمن ارائه کرد و برای چاپ و انتشار کتاب های آنان تلاش های فراوانی داشت.


مرحوم جمشید شیخ، فعال عرصه چاپ و نشر مدتی به علت بیماری بستری بود و سرانجام روز جمعه 8 اردیبهشت 1402 در بیمارستان پنج آذر گرگان درگذشت.

 

c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-05-08_09-45-33.jpgc_300_250_16777215_10_images_photo_2023-05-08_09-45-31.jpg

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر