c_300_250_16777215_10_images_CYMERA_20160103_101659.jpg

ترکمن سسی-رئیس انجمن کشتی سنتی گورش ایران گفت: شهرستان گمیشان بهمن ماه امسال همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی میزبان اولین دوره رقابت های بین المللی کشتی گورش خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از ایرنا بزونه در جلسه هماهنگی مسابقات بین المللی گورش اظهار داشت: اولین دوره مسابقات بین المللی گورش 16 بهمن ماه سال جاری با حضور تیم های ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و روسیه و چند تیم داخلی در گمیشان از توابع استان گلستان برگزار می شود.

امانگلدی ضمیر فرماندار گمیشان نیز با اشاره به ظرفیت و پتانسیل های این شهرستان اظهار کرد: گمیشان قهرمانان و پهلوانان نام آور جهانی را در رشته های مختلف بخصوص کشتی گورش دارد. به گفته وی شهرستان گمیشان به دلیل وجود فرصت های گردشگری و داشتن پهلوانان نام آور کشتی گیر، به عنوان مکان برگزاری این مسابقات انتخاب شده است.

وی ادامه داد: با توجه به محبوبیت کشتی گورش در بین مردمان شهرستان، این رشته ورزشی می تواند نمادی برای معرفی فرهنگ منطقه نیز باشد.

گمیشان با افزون بر 60 هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان واقع است، بیشتر ساکنان این شهرستان را هموطنان ترکمن تشکیل می دهند.

کشتی گورش از ورزش های سنتی قوم ترکمن است، در این مسابقات کشتی گیران شال به دور کمر خود می بندند و براساس مقررات هنگامی که داور شال را به دور کمر کشتی گیران می بندد و دست هر یک را در شال دیگری قرار می دهد، دو کشتی گیر مسابقه را شروع می کنند.

در این رقابت ها علاوه بر دو داور، دو کمک داور هم بر نحوه بستن صحیح شال ها نظارت می کنند، سپس داور دستش را به پشت کشتی گیران می زند و مسابقه آغاز می شود.

مهمترین نکته در کشتی گورش این است که اگر دست، زانو یا هرجای دیگری از بدن کشتی گیر بجز کف دستش به زمین بخورد بازنده اعلام می شود و داور دست کشتی گیر رقیب را به نشانه پیروزی بالا می برد.

در کشتی سنتی ترکمن ها مچ ها و پاهای قوی نقش مهمی در پیروزی کشتی گیر دارند، خیلی کم پیش می آید که مسابقه با نتیجه مساوی به پایان برسد. اگر شانه ها یا پهلوهای دو قهرمان همزمان به زمین برسد، مسابقه مساوی تمام می شود و دست هر دو کشتی گیر به نشانه پیروزی بالا می رود و جایزه بین هر دو نفر تقسیم می شود.

داوران این کشتی سنتی با اکثریت آرای کشتی گیران انتخاب می شوند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر