c_300_250_16777215_10_images_61355.jpg
تركمن سسي - نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اختلاف بین مردم بخش مرزی و محروم داشلی برون این شهرستان با دستگاه های اجرای بر سر اراضی ملی و منابع طبیعی از بیش از 50 سال گذشته ادامه دارد، خواستار حل این معضل تاریخی منطقه از سوی دستگاه های ذیربط شد.


به گزارش تركمن سسي به نقل از ایرنا، قرجه طیار روز دوشنبه در نشست هم اندیشی مجریان طرح های مرتعداری و جوامع محلی در مدیریت مشارکتی مراتع استان گلستان در گنبدکاووس افزود: مردم مرزنشین بخش داشلی برون گنبدکاووس که با غیرت وظیفه مرزداری از 150 کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان را نیز به دوش می کشند، نسل اندر نسل در اراضی خود به کشاورزی مشغول بوده اند که در زمان رژیم ستمشاهی، به زور آنان را از اراضی خود خارج و این اراضی را جزو منابع ملی اعلام می کنند.


وی با بیان اینکه از آن زمان تاکنون و به رغم پیگیری های فراوان و تشکیل پرونده برای این اراضی، این مشکل تاریخی حل نشده باقیمانده است، خاطرنشان کرد: آیا واقعا اراده ای برای حل این مشکل وجود دارد.


طیار با بیان این نکته که برای بسیاری از این پرونده ها با گذشت بیش از پنج سال از اعلام وصول شدن آن، هنوز وقت رسیدگی تعیین نشده، خاطرنشان کرد: چرا باید پرونده ای بیش از پنج سال در نوبت رسیدگی باشد.


نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قانونگذار، مجوز تشکیل کمیسیون مربوطه را در این خصوص داده و طبق قانون می توان با تشکیل این کمیسیون در داخل شهرستان نسبت به صدور رای برای این پرونده ها اقدام کرد.


وی با اشاره به وجود اختلاف بین منابع طبیعی و بنیاد مسکن در خصوص عرصه های ملی حاشیه روستاها برای الحاق به بافت روستاها به منظور اجرای طرح های هادی روستایی گفت: در شهرستان گنبدکاووس حدود 70 روستا با این مشکل مواجه هستند که بعضا با گذشت بیش از 10 سال این مشکل هنوز حل نشده است.


طیار از مسئولان منابع طبیعی استان که در این نشست حاضر بودند، خواست نسبت به حل مشکلات مردم اقدام کرده و مخصوصا در ارتباط با موارد مطروحه، مسائل را به صورت ویژه بررسی نمایند.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان نیز در این نشست با تشریح وظایف منابع طبیعی در حفظ اراضی ملی و مراتع گفت: جلوگیری از تجاوز به اراضی ملی و مراتع یکی از وظایف اساسی منابع طبیعی است و بر اساس مستندات، آنچه مسلم است تجاوزات زیادی به عرصه های منابع ملی استان صورت گرفته است.


ابوطالب قرلسفلو محدودیت اعتباری و زیاد بودن تعداد پرونده ها را از دلایل طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده ها در کمیسیون مربوطه دانست و گفت: با توجه به هزینه بر بودن رسیدگی به این پرونده ها، سالانه به تعداد محدودی از پرونده ها رسیدگی می شود.


وی خاطر نشان کرد: با وجود محدودیت های اعتباری در زمینه رسیدگی به این پرونده، در استان گلستان به مقدار دو برابر سقف تعیین شده به پرونده ها رسیدگی شده است.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در خصوص مشکل الحاق اراضی ملی حاشیه روستاها به بافت روستایی برای اجرای طرح های هادی روستایی نیز گفت: هم اینک هیچ پرونده ای در این خصوص در منابع طبیعی استان وجود ندارد و با طی شدن مراحل قانونی آن از جمله تهیه طرح هادی روستایی، منابع طبیعی زمینه واگذاری اراضی تعیین شده برای توسعه روستا را فراهم می کند

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر