c_300_250_16777215_10_images_61924.jpg

تركمن سسي - امان قلی آخوند رستگار، معروف به آماش آخوند فرزند مرحوم ملا حسن در روستای کاکا از توابع شهرستان گنبد به دنیا آمد و بعدها به روستای قازیق لی کوچ کرد و در این روستا ساکن شد.


آماش آخوند یکی از مسن ترین روحانیون و از مفاخر سرشناس ترکمن بود که به لحاظ دانش و معلومات در سطح بالایی قرار داشت و از جایگاه خاصی در بین مردم منطقه برخوردار بود.
این روحانی فقید تحصیلات دینی خود را از محضر استاد آنا تاغن آخوند گرگانی در روستای کاکا در زادگاهش آغاز کرده و بعد به نزد فیض الله قاری در روستای تاتار سفلی رفت و از این استاد، قرائت قرآن را آموخت.
ایشان بعدها به گنبد رفت و درنزد استاد آنه مراد آخوند نوری زاد درس خواند و از دانش و معلومات آن استاد فرزانه کسب فیض نمود.
امان قلی آخوند سپس به روستای پشمک پناده رفت و از دانش استاد حاج دردو آخوند (پدر ابراهیم آخوند اسکندری) در زمان حضور روس ها در قسمت شمالی کشور و در گنبد، فیض برد.
وی سپس در سال 1327 به حوزه آنا قلیچ آخوند نقشبندی در گنبد رفت و چند سالی در آن حوزه درس خواند. در آن سالها روح جستجوگر وی یک لحظه از آموختن غافل نبود و همیشه به دنبال حوزه ای دیگر بود تا بر معلوماتش افزایش یابد.
این روحانی بعدها به روستای کله پست در منطقه گمیشان رفت و حدود 10 سال در حوزه علمیه استاد قربان آخوند ارداه ای درس خواند و از این حوزه علوم دینی فارغ التحصیل گردید.
آماش آخوند بعد از پایان تحصیلات خود به زادگاهش روستای قازیق لی مراجعت نمود و با کمک های مالی خیرین این روستا مدرسه دینی جدیدی بنام مدرسه نعمانیه تاسیس کرد واز آن سال تاکنون بعنوان امام جماعت مسجد و مسئول و مدرس حوزه علمیه نعمانیه در خدمت مردم و جوانان منطقه و این دیار بود.
طی این مدت روحانیون زیادی از این حوزه فارغ التحصیل شدند که هریک از شخصیت های برجسته دینی منطقه شدند از جمله: حاج علی آخوند سلاقی از روستای یاسی تپه، دولت قلی آخوند نیک قجق از روستای حالی آخوند، عبدالرزاق آخوند آق اویلی و اراز محمد آخوند آق اویلی هر دو فرزندان عمر آخوند از قازیق لی، بگ محمد آخوند حاجبی از قازیق لی، حاجی گلدی آخوند پرویز از چاروا یلقی و ...
حوزه علمیه نعمانیه با هدایت آماش آخوند رستگار بیش از نیم قرن در خدمت تعلیم و تربیت جوانان و گسترش دین مبین اسلام بود و به سهم خود توانسته است چراغ علم و دانش را روشن نگه دارد.
 
روحش شاد یادش گرامی

منبع : مركز بزرگ اسلامي شمال كشور

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر