c_300_250_16777215_10_images_00000-------------.jpg

 

ترکمن سسی-مولوی ولی الله رفیعی از علمای خوشنام استان گلستان به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی،مولوی ولی الله رفیعی از علمای خوشنام اهل سنت استان گلستان و گالیکش به شمار می رود،این مولوی دست به قلم فعالیت بالایی در شبکه های مجازی دارد و در سایت های اهل سنت چون سنی آنلاین و سنت آنلاین به نگارش مطالب خویش می پردازد.

 

پای صحبت ایشان نشستیم و گفتگویی صمیمی با مولوی رفیعی انجام دادیم،متن زیر چکیده ای از گفتگوی مولوی رفیعی با سایت ترکمن سسی است.

 

مولوی رفیعی با اشاره به اینکه در دهه آخر ماه رمضان به سر می بریم و در این ده روز آخر توصیه به اعتکاف شده است،گفت:اعتکاف از عکوف گرفته شده است،به معنای بازداشتن یا بازایستادن از خواهش های نفسانی است،اعتکاف در مسجد باعث تقرب و نزدیکی بیشتر به الله تعالی است.از نظر امام ابوحنیفه(رح) اعتکاف باید در مسجدی باشد که نماز پنجگانه در آن برپا می شود.

 

مولوی رفیعی بیان کرد:قبل از اسلام خلوت نشینی بود که اکثرا در غارها و کوه ها انجام می شد،خلوت نشینی که برگرفته از حکمت اشراقی و یونانی بود،این خلوت گزینی به این دلیل انجام می شد که قوه تخیل آنها را بالا برود.در خلوت نشینی اشراقی اصل بر عدم ارتباط فرد با جامعه است و حتی منجر به غرور می شود در حالیکه اعتکاف اینگونه نیست و هدف از آن تواضع و فروتنی است و فرد معتکف مغرور نمی شود و فرد معتکف در واقع برای درمان غرور و اعجاب نفس و دیگر بیماری‌های نفس حبس نفس می‌کند.

 

مولوی رفیعی تاکید کرد:دین اسلام به خلوت نشینی رنگ و بوی دیگری داد و به آن وجهه خوبی بخشید،در خلوت نشینی اشراقی اجازه نشست و برخواست با کسی را نداشتند ولیکن اسلام حتی واژه آنرا تغییر داد و آنرا اعتکاف نامید،اگرچه در اصطلاح مشایخ صوفیه از آن به خلوت نشینی هم تعبیر می‌شود.

 

مولوی رفیعی بیان کرد:طبق عقیده مسلمانان اعتکاف باید در مساجد باشد و این دلایل خاص خود را دارد مثلا از فضایل نماز جماعت سود می برد،در مسجد تعلیم و تعلم هست،جستجوی شب قدر برای انسان آسان تر می شود،هم نشینی با بزرگان و موارد مشابه دیگر در مساجد امکان پذیر است، و اگر اعتکاف در مسجد جامع صورت پذیرد ثوابش مضاعف می‌شود.

 

مولوی رفیعی درباره فضیلت اعتکاف گفت:پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:«هو ای المعتکف یعتکف الذنوب و یجزی له من الحسنات کعامل الحسنات کلها»؛ 

 

معتکف از گناهان خود کناره گیری می کند و به او از نیکی‌ها مانند کسی پاداش و اجر داده می‌شود که به همه اعمال نیکو در بیرون مسجد مشغول است.

این حدیث اشاره لطیف به این نکته دارد که ثواب دوری از همه گناهان نیز به وی می رسد.

 

مولوی رفیعی افزود:ما باید رسول اکرم(ص) را الگوی خویش قرار دهیم،ایشان دهه آخر رمضان را معتکف بودند و در سال آخر عمر خویش دو دهه آخر را به اعتکاف نشستند.

 

مولوی رفیعی تاکید کرد:تهذیب نفس 4 رکن دارد،قلت کلام(کم گویی)،قلت طعام(کم خوری)،قلت منام(کم خوابی)،قلت اختلاط با انام(کمتر نشست و برخواست کردن با دیگران) که قلت اختلاط با انام در اعتکاف محقق می شود.

 

مولوی رفیعی تصریح کرد:مولوی رفیعی تصریح کرد:البته اعتکاف برای تمام افراد تجویز نمی شود و خلوت کردن برای برخی افراد از نظر روانشناسی مضر است و خلوت نشینی باعث می شود برخی از خیالات فاسد به سراغ بعضی از افراد بروند به قول شاعر

خیالات نادان خلوت نشین

به هم بزند عاقبت کفر و دین 

البته از این سخن برداشت بد نشود و اسلام برای اعتکاف تجویز می کند که عالمی در اعتکاف باشد،اعتکاف سنت موکد علی الکفایه است یعنی اگر در یک شهر چند نفر معتکف شوند،اعتکاف از دوش سایر افراد برداشته می شود.

 

مولوی رفیعی با قرائت آیه ای از قرآن تاکید کرد: مقصد اساسی اعتکاف حصول تقوا است،در آیه قرآن داریم که شما وقتی در مسجد هستید با زنان خویش مباشرت نداشته باشید، خداوند بدینسان حدود را بیان می‌کند تا تقوا پیشه شوند.

این نیز خود مسئله ای است که چرا اسلام خوردن و نوشیدن را برای معتکف جایز قرار داده است اما برای معتکف حتی دست دادن با زن را جایز قرار نداده است؟ حاجت با لذت نفس تفاوت دارد، در غذا خوردن نفس انسان به غذا نیاز دارد لیکن در مباشرت لذت نفس است و از این لذت قوه معنوی و روحانی آدمی ضعیف می‌شود، به همین علت اسلام آن را برای معتکف توصیه نمی‌کند. 

خداوند متعال هر حکمی که گذاشته برای این بوده است که ما تقوا پیشه شویم،مثلا روزه را برای تقوا گذاشته است،اعتکاف را نیز برای اینکه تقوا پیشه شویم گذاشته است.

اعتدال و برابری در احکام از ویژگی‌های مسلم اسلام است.

 اعتکاف در واقع یک ریاضت و مجاهدت معتدلانه با نفس است.

 

 

مولوی رفیعی در حاشیه این نشست صمیمی درباره احترام به نظریه‌ها و شخصیت‌های مطرح در جامعه گفت:عبدالفتاح ابوغده(رح)کلام بسیار تاثیرگذاری دارد که تبدیل به قاعده یا اصل کلی شده است(انتقدوا اخطا الکبار بادب و لاتهدموهم) یعنی اینکه خطا را با ادب اسلامی نقد کنیم و خطاکار را نقد نکنیم،این مقوله اصل کلی در میان علمای اسلام است که اجازه نقد می دهد اما اجازه تخریب نمی دهد.

 

مولوی رفیعی تاکید کرد:همه فرزندان آدم خطا کار هستند،چرا که طبق حدیث پیامبر اکرم(ص) که می فرمایند(کل بنی آدم خطا و خیرالخاطئین التوابون)،انسانی که خطا می کند توبه می کند و اگر از کسی لغزشی دیدیم باید خطایش نقد شود.

 

مولوی رفیعی بیان کرد:تمام بزرگان اسلام ضعف دارند جز پیامبر اکرم(ص)،چرا که انسان خود ضعیف است و در آیات قرآن نیز داریم که می گوید(خلق الانسان ضعیفا)،هر کسی برای طرفداران خود مقدس است و با اهانت به فرد یا گروهی سدی در مقابل اهداف خود قرار می دهیم که باعث عدم پیشبرد اهداف می شود.

 

مولوی رفیعی افزود:امام شافعی(رح) کتاب خود را نزد استاد خویش برد و گفت کتاب من پر از اشتباه است و استادش نیز گفت ای کاش اصلاح می کردی،امام شافعی جواب داد که من نگاه کردم ولیکن خداوند متعال عصمت را فقط برای کتاب خویش گذاشته است.

یعنی اینکه امام شافعی معصومیت را برای کتاب خود نگذاشته است،در قرآن نیز داریم که(لو کان من عند غیرالله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا) لذا ما نگوییم فقط ما و کاسه داغتر از آش شویم.

 

مولوی رفیعی در پایان گفت:مفتی محمد تقی صاحب که پیرو مذهب امام ابوحنیفه است می گوید که در مذهب ما صواب هست و احتمال خطا دارد،مذهب دیگری خطا هست و احتمال صواب دارد و اشکالی ندارد در مذهب خود حنفی باشید اما هیچگاه حدیث نبوی را حنفی قرار ندهید.

دیدگاه‌ها  

0 #1 علی 1398-06-25 09:10
عالی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر