c_300_250_16777215_10_images_64052.jpg

تركمن سسي - «خیران به كمك آسیب‌های اجتماعی بیایند» این درخواستی است كه به تازگی مدیركل امور اجتماعی استانداری گلستان به منظور كاهش آسیب‌های اجتماعی و حفظ بنیان خانواده‌ها در گلستان مطرح كرده است...


اگرچه در 2 سال گذشته بودجه مختصری به 5 حوزه آسیب‌های اجتماعی در استان اختصاص داده شد و به گفته این مسئول كمی از شیب تند آن كاسته شد، اما وسعت برخی آسیب‌ها از جمله اعتیاد، طلاق و جرایم غیرعمد موجب شده تا حالا مسئولان حوزه اجتماعی استان دست به دامان خیّران اجتماعی برای كمك به كاهش این معضلات شوند.

حال ناخوش گلستان با آسیب‌های اجتماعی
«عبدالرضا چراغعلی» با بیان اینكه تشكیل مجمع خیّران اجتماعی، یكی از نیازهای ضروی استان است، به همشهری گفت: شواهد نشان می‌دهد كه دیگر دستگاه‌های دولتی به تنهایی قادر به مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیستند. وی افزود: تجربه نشان داده هر كجا كه از توان و ظرفیت شهروندان در زمینه كاهش آسیب‌ها و مشكلات اجتماعی استفاده شده است، نتایج بهتری حاصل شده و این در حالی است كه مسئولان بخش دولتی در همان موارد نقشی جز هماهنگ كنندگی نداشته‌اند.

افزایش پیش زمینه های بروز آسیب ها
این مقام مسئول استان ادامه داد: افزایش خانواده‌های بی‌سرپرست جرایم غیرعمد، طلاق، افزایش فقر و اختلاف طبقاتی، كم‌توجهی به مناطق محروم و خانواده‌های كم‌بضاعت كه پیش‌زمینه آسیب‌های اجتماعی هستند، حساسیت موضوع را برای مسئولان دوچندان كرده است.
وی با اشاره به اینكه دستگاه‌های دولتی، پر هزینه‌ترین كارها را انجام می‌دهند، اما كمترین خروجی را دارند، گفت: زمان آن فرارسیده که با بودجه‌های موجود و با كمك سمن‌ها و حمایت خیّران در مسیری قدم برداریم كه نتایج مثبتی برای شهروندان گلستانی در پی داشته باشد. چراغعلی افزود: گلستان رتبه خوبی در زمینه شاخص آسیب‌های اجتماعی ندارد و شعار‌زدگی، بلای جان آن شده است.

شهروندان نظارت بیشتری بر مشکلات دارند
مدیركل امور اجتماعی استانداری افزود: تجربه نشان داده كه حوزه آموزش، سلامت و آزادی زندانیان و حمایت از محرومان، بدون حضور خیّران در استان توسعه پیدا نمی‌كرد. وی، قرار گرفتن در اتاقكی در بسته بدون ارتباط با شهروندان را از مشكلات برخی مدیران دولتی در استان عنوان كرد و افزود: بی شك شهروندان به‌عنوان چشم‌های رصد‌كننده، نظارت و دقت بیشتری بر آسیب‌های اجتماعی و مشكلات موجود دارند.
چراغعلی، حضور خیّران در بخش حمایت از افراد معتاد و خانوده‌های آنان، پیشگیری از موضوع طلاق با میانجی‌گری در رفع مشكلات زوج‌ها، كمك مالی به خانواده زندانیان و پیگیری موضوع آزادی آنان، توجه به مشكلات حاشیه شهرها و خانواده‌های بی‌بضاعت را از راه‌های كاهش این آسیب‌ها با تشكیل مجمع عنوان كرد.

بدون حضور خیّران امكان مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیست
معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دادگستری گلستان، با بیان اینكه فقط با اتكا به بودجه و اعتبار نمی‌توان راه‌حلی مناسبی برای كاهش آسیب‌ها در استان پیدا كرد، به همشهری گفت: بهتر است به جای تخصیص اعتبار و مصوب كردن چند برنامه به دنبال حل دغدغه‌های اصلی شهروندان گلستانی با تشكیل مجمعی از جنس خود آنان باشیم.
«مهدی قاسمی وناجمی» ایجاد مجمع خیّران اجتماعی در استان را با حمایت‌ها و همكاری مسئولان مثبت ارزیابی كرد و افزود: این 2 نهاد می‌توانند در كنار یكدیگر و با استفاده از توان جوانان تحصیل‌كرده، به مقابله تخصصی با این مشكلات بروند.
وی ادامه داد: مسئولان استانی به تنهایی نمی‌توانند به دلیل بالا بودن حجم آسیب‌ها و افزایش سالانه، دربرابر آن ایستادگی كنند. از این‌رو تشكیل این مجمع و سپردن‌ساز و كار آن به دست شهروندان خیر، نقطه شروعی برای ورود جدی به حوزه آسیب‌های اجتماعی در استان است.
قاسمی با بیان اینكه افزایش2‌درصدی طلاق توافقی یكی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی استان است كه دیگر آسیب‌ها را به دنبال دارد، گفت: در 2 ماه اول سال‌جاری تعداد2993 پرونده خانواده به واحدهای مشاوره پیش از طلاق ارجاع شد كه در 18‌درصد آنها زوج‌ها از طلاق منصرف شدند.

توجه به غیر‌دولتی‌ها؛ راه برون‌رفت از مشكلات اجتماعی
یك كارشناس حوزه اجتماعی، نادیده گرفتن ظرفیت جوانان، مددكاران و روان‌شناسان را در حوزه اجتماعی از عوامل افزایش آسیب‌ها عنوان كرد و به همشهری گفت: برخی از مسئولان ما همیشه بعد از مرگ سهراب به یاد نوشدارو می‌افتند.
«اكرم محمد‌زاده» افزود: مراكز مشاوره مختلف، سمن‌های فعال در زمینه مسائل اجتماعی و خیریه‌ها ظرفیت‌هایی هستند كه سال‌های طولانی در استان فعالیت دارند، اما تاكنون بسیاری از دستگاه‌های اجرایی استان برای استفاده از توان و تجربه آنان برای مقابله با آسیب‌ها، روی خوشی به آنان نشان نداده‌اند.
 به اعتقاد محمد‌زاده، همواره اعضای مراكز یاد شده، به دنبال ایجاد راهی برای همكاری با نهادهای دولتی و رفع مشكلات اجتماعی بوده، اما همیشه بابدقولی‌ها و وعده‌های عمل نشده مواجه شده‌اند.

 

منبع : همشهري - آی سودا حقی

 

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر