c_300_250_16777215_10_images_66911.jpg

ترکمن سسی- دویست و هشتادوپنجمین سالروز بزرگداشت شاعر و عارف نامدار ترکمن "مختومقلی فراغی" در استان خراسان شمالی برگزار می شود .


دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت شاعرو عارف ترکمن مختومقلی فراغی در گفتگو با عصر اترک گفت: دویست و هشتادوپنجمین سالروز بزرگداشت شاعر و عارف نامدار ترکمن مختومقلی فراغی، سیزدهم اردیبهشت ماه جاری در محل سالن گلشن بجنورد از ساعت ۱۸ الی ۲۱ برگزار خواهد شد .
رمضان مرادی افزود:هرساله در سراسر ایران بویژه در استاهای گلستان و خراسان شمالی و رضوی در مناطق ترکمن نشین مراسم بزرگداشت برگزار شده و می شود که در استان خراسان شمالی تا سه سال قبل در بخش جرگلان شهرستان رازوجرگلان به صورت خودجوش و مردمی برگزار می شد که از سه سال قبل به صورت رسمی و در تالار که البته باز هم خودجوش در مرکز استان برگزار می کنیم.
وی ادامه داد: اولین بار بیست و هفتم اردیبهشت ماه سال ۹۵ ، بزرگداشت را در مدرسه ای در بجنورد برگزار کردیم و در سال ۹۶ این آیین در سالن حافظ بجنورد برگزار شد .
مسول دبیر اجرایی برگزاری آیین بزرگداشت مختومقلی فراغی اظهار داشت :  این آیین سال گذشته با استقبال خوبی مواجه شد بطوری که ظرفیت سالن گنجایش مهمانان را نداشت و به همین دلیل امسال قرار شد این بزرگداشت در تالار گلشن بجنورد برگزار شود .
وی با تاکید بر اینکه این مراسم ها به صورت خودجوش و با هزینه مردمی برگزار می شود، گفت: مبلغی در حدود ۷ میلیون تومان برای مراسم جمع آوری شه است.
وی به برنامه هایی که در بزرگداشت شاعر و عارف ترکمن مختومقلی فراغی اجرا می شود نیز اشاره کرد وگفت: شعرخوانی شاعران از اشعار مختومقلی فراغی، سخنرانی اساتید با موضوع مختومقلی شناسی،سخنرانی مسولین،تجلیل از شهدای اهل سنت،تجلیل از فعالان کتاب و کتابخوانی جرگلان، حضور نوازنده های ترکمن و نواختن آهنگ ترکمنی از جمله برنامه های پیش بینی شده در مراسم بزرگداشت است .

 
نگاهی گذارا به زندگی و اشعار مختومقلی فراغی


مشخصات شاعر:
نام مختومقلی
تخلص:فراغی
فرزند : دولت محمد ازادی از شاعران وعارفان نامدار ترکمن
متولد: ۱۱۵۳ هجری قمری
وفات: ۱۲۱۰ هجری قمری
طول عمر :۵۷سال
محل تولد: روستای حاجی قوشان(در ۲۰ کیلیومتری شرق گنبد کاووس)استان گلستان
محل ارامگاه: روستای اق تقای درشهرستان مرزی مراوتپه
 
مختومقلی فراغی ، یکی از شاعران و عارفان متعهد، مبارز و مشهور ترکمن است که استاد"برتلس" عالم مشهور روسی، وی را به جام جم جمشید تشبیه کرده و مقام شاعر را گرامی داشته است .
مختومقلی ، در تمام عمرش با سرودن اشعاری غنی و پر محتوا مسلمانان را به وحدت و یکپارچگی و پرهیز از هر گونه تفرقه، فساد و گناه دعوت کرده و مثل همه رادمردان الهی و مبارزان حق جوی هرگز وظیفه و رسالت خطیر خود را در جهت ارشاد و هدایت مردم ستمدیده و متفرق گشته از ظلم ظالمان فراموش نکرد.
مختومقلی طی سالها  با مطالعه گنجینه های ادبی و فرهنگی شاعران معاصر و ماقبل خود از جمله پدرش دولت محمد ازادی، راه رشد و تکامل را در زمینه ادبیات و فرهنگ اسلامی طی می کند و اشعار زیادی می سراید.
 شاعر با مطالعه اثار سعدی، حافظ، عطار نیشابوری، خیام، مولوی، فروسی و .... و با آشنایی با ادبیات ایران و عرب و بطور کلی فرهنگ غنی آسیای مرکزی و مشرق زمین، مکتب نوینی را در بین توده های محروم و متتضعف جامعه خود ایجاد می کند که هم اینک از جایگاه ویژه ای در ادبیات ترکمن برخوردار است و بدین لحاظ وی به پدر ادبیات نوین ترکمن معروف شده است .
حاصل تلاش شاعر که از گزند حوادث در امان مانده ۴۵۷ عنوان شعر او در "دیوان مختوقلی" توسط مرحوم حاج مراد دردی قاضی پژوهشگر فرهنگ و ادب ترکمن جمع آوری و انتسار یافته است.
در حال حاضر مختومقلی در بین مردم ایران و ترکمنستان و در میان مردم آسیای مرکزی  از احترام و جایگاه خاصی برخوردار است .

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر