c_300_250_16777215_10_images_38520.jpg

ترکمن سسی- رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به مشکلات فروش زیتون کنسروی در کشور، از باغداران استان خواست برای احداث باغات زیتون خود نوع روغنی آن را به کنسروی ترجیح دهند.


به گزارش ایسنا-منطقه گلستان، دکتر «مختار مهاجر» در همایش ملی تولید و تجارت زیتون در استان گلستان اظهار کرد: 7 کارخانه فراوری زیتون در استان وجود دارد که نقش خوبی در ایجاد زنجیره ارزش این محصول در استان ایفا می کند.

وی تصریح کرد: استان گلستان 110 هزار هکتار اراضی شیب دار دارد که بیش از 60 هزار هکتار آن در ارتفاع کمتر از 700 متر از سطح دریا قرار دارند و زمینه مناسبی برای کشت باغات مثمر بویژه زیتون در آنها فراهم است.

مهاجر خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر با توجه به تغییر اقلیم، اگر نتوانیم خاک خود را در اراضی شیب دار حفظ کنیم، با رسوب گذاری در سدها،‌آب بندان ها و خلیج گرگان مواجه خواهیم بود. با غرص درخت و کشت گیاهان دارویی با ریشه عمیق می توان خاک را حفظ کرد.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان افزود: میزان بارندگی در بخش های مختلف رشته کوه البرز از 750 تا 800 میلیمتر در سال تا بیش از 380 میلیمتر است که این موضوع زمینه ایجاد باغات دیم را فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه منابع دولتی در این خصوص محدود است، گفت: انجمن زیتون، اتاق بازرگانی، تولیدکنندگان و مالکان اراضی باید با یکدیگر مشارکت داشته باشند تا به این اهداف مهم دست یابیم.

مهاجر اظهار کرد: در سالهای گذشته 22 هزار هکتار زیتون در استان داشتیم که با سه مشکل بزرگ مواجه شدند. یکی از این مشکلات مقاوم نبودن زیتون به سرما در سالهای اولیه است.

وی ادامه داد: شرکت های ما و دانشگاه به رقمی دست یافتند که با اقلیم ما سازگاری بهتری دارد و به ارقام دیگر ترجیح داده می شود. اگر درخت زیتون سه سال اولیه را سپری کند، از سال چهارم به بعد، پس از سرما می تواند خود را بازسازی کند.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان با تاکید بر ترویج اصلاح باغات در استان، تصریح کرد: در سالهای گذشته ارقامی در استان کشت می شد که تولید محصول کمی داشتند اما امروز ارقام پرمحصول تولید شده است. در گذشته میزان برداشت زیتون از هر درخت بین 15 تا 30 کیلوگرم بود اما در ارقام جدید این میزان به 150 تا 200 کیلوگرم رسیده است.

مهاجر در پایان بر موضوع هرس کردن درخت زیتون و به کارگیری مکانیزاسیون و تکلولوژی های روز برای افزایش تولید تاکید کرد و گفت: به دنبال این هستیم 60 تا 70 هزار هکتار باغ زیتون درجه یک در استان داشته باشیم.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر