c_300_250_16777215_10_images_93097.jpg

 


ترکمن سسی : نازمحمد یگن محمدی - تاریخ بازکاویی علمی‌و خردمندانه گذشته است.نوشته های تاریخی که برای آیندگان به‌یادگاری می‌گذاریم میباستی مبتنی بر مدارک و اسناد و متون موثق و در صورت شفاهی بودن آن حتی الامکان سعی شود که نقل قول ها و روایات با عقل و علم مناقات نداشته باشد.


کتابهای واسیلی و لادیمیر واوویچ، بارتولد و پروفسور دکتر فاروق سومر و مورخان بزرگ عرصه تاریخ مملو از منابع و مآخذ بیشمار به زبانهای گوناگون می‌باشند که گاهی تعداد آنها به بیش از 1000 کتاب و منبع می‌رسد.پشتوانه تئوریک و تجربیات غنی یک تاریخ دان حاصل یک عمر مطالعات و زحمات و تلاشهای بی وقفه وی می‌باشد.و به همین علت است که اکثر نظریات تاریخی هرودت مورخ شهیر یونانی پس از گذشت 2500 سال قابل استناد بوده و راه‌گشای بسیاری از ابهامات و ناگشوده های دوران باستان می‌باشد.
در موقعیت کنونی و در حال حاضر، متأسفانه با وجود در دسترس بودن امکانات انتقال معلومات، اطلاعات و یافته ها و امکان دسترسی به منابع و مآخذ غنی فراوان باز دچار لغزش ها و اشتباهات در این زمینه می‌شویم.
تأسف بارتر اینکه در پرداختن به تاریخ معاصر زحمت زیادی به خودمان نمی‌دهیم تا به چند نفر افراد مسن و مردان و پیرزنان که در آن دوره زمانی و در آن محدودۀ جغرافیایی می زیسته اند و از نزدیک شاهد وقایع و اتفاقات گذشته بوده اند مراجعه کرده و نقل قولها و روایات آنها را به عنوان مستندات تاریخ شفاهی گردآوری کنیم. بلعکس سعی می‌کنیم افکار و اندیشه های خود را پیش زمینه رسیدن به نتیجه دلخواه مورد نظر در روند تحقیقات و مطالعات قرارداده و پیش پیش نتیجه را آشکار و مشخص کرده ایم.
این موضوع نه تنها به تنویر افکار و روشنگری هیچگونه کمکی نمی‌کند بلکه راه پیش روی مردم را در راستای رسیدن به اصل وقایع اتفاق افتاده تاریک تر کرده و به گمراهی هدایت می‌کند.
در دنیای مدرن و پیشرفته کنونی که یک گرایش بخصوص درمقطع دکترای شیمی مربوط به مثلاً مولکول و اتم با همان گرایش در مقطع دکترای فیزیک بهم پیونده خورده و موجب می‌شود که در تحقیقات مرتبط الزاماً متخصصین ذیربط آنها با هماهنگی یکدیگر مطالعات دقیق و ارزشمندی را انجام داده و مقاله واحدی انتشاردهند.و یا در عرصۀ وسیع تاریخ، کاوش ها و مطالعات تاریخی به شاخه‌های گوناگون تقسیم می‌شوند.به عنوان مثال کرونولوژی دورۀ سلجوقیان، سلجوقیان در دوره زمانی سنجر و محدوده جغرافیائی مثلاً مرو و یا تاریخ موسیقی سازهای دوتار و قجق (کمانچه) مربوط به دورۀ زمانی حکومت بایرام خان خان خانان در شهر دکن هندوستان، نشان از پیشرفت های شگرف علمی داشته و دوران هزار سالۀ تاریک و سیاه قرون وسطی بسر آمده است.
نگارش های علمی و مستند تاریخی اطلاعات قابل استناد و روشنی فرا راه آیندگان قرار می دهد.

نازمحمد یگن محمدی
کارشناس بازرگانی بین الملل
و مترجم زبانهای انگلیسی- روسی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر