c_300_250_16777215_10_images_94000.jpg

 


ترکمن سسی : مهران دالوندی - فراگیران دوره اول و دوم در سن نوجوانی بوده و در حال رشد می باشند. آن ها دوران کودکی را سپری کرده و وارد دنیای جدیدی می شوند.

 

جسم آن ها نمو کرده و بعضی ها با توجه به تفاوت های فردی در برخی قسمت ها مانند گوش یا بینی رشد بیشتری کرده و یا بعضی از نوجوان جوش هایی را روی صورت خود می بینند که غالباً نوع تغذیه( خرما،تخمه ،گردو ،زرده تخم مرغ و...) نیز در ایجاد چنین جوش هایی بی تاثیر نیست.


آن ها مضطرب شده و احساس زشتی می کنند.البته این سندروم بیشتر در اثر نا آگاهی است .وقتی فراگیر بداند که این نگرانی بی اساس است و اختلال خود زشت پنداری نوجوانی به مرور زمان حل می شود .معمولا در دوره جوانی بقیه اعضا و جوارح  نیز رشد کرده و تناسب شکلی صورت می گیرد.راستش را بخواهید خود من نیز در دوران نوجوانی نگران گوشها و بینی دراز خودم بوده و از چهره خودم ناراضی بودم ،ولی پس از دوسال تعادل و تناسب نسبی حاصل شد .  


آخ آخ یادم رفت که بیشتر در خصوص سندروم خود زشت پنداری توضیح دهم .پس حالا به این اختلال توجه کنید.


«خود زشت پنداری Body dysmorphic disorder  نوعی اختلال روانی است که فرد مدام به نواقص ظاهری خود فکر می کند و نمی تواند فکر کردن در مورد نواقص ظاهری خود را متوقف کند

نواقصی که بعضا  بسیار جزئی است و دیگران حتی متوجه آن نیز نمی شوند ، اما فرد ممکن است به خاطر این نواقص احساس شرم و خجالت و اضطراب داشته باشد به طوریکه باعث شود در بسیاری موارد از روابط اجتماعی کناره گیری کند .

فرد خود زشت پندار، به شدت بر ظاهر خود متمرکز است و مدام مقابل آینه ظاهر خود را چک می کند ، مدام آرایش می کند و بعضی وقتها شاید ساعتها در روز را مقابل آینه مشغول بررسی ظاهر خود باشد !


این توجه بیش از حد به نقایص وانجام رفتارهای تکراری (چک کردن مدام آینه) باعث پریشانی و اضطراب می شود که خود توانایی فرد را در عملکردهای روزانه به شدت پایین می آورد .

 

فرد ممکن است برای برطرف کردن نقص خود ، محصولات آرایشی مختلفی را مصرف کند و به طور موقت احساس رضایت پیدا کند . ولی اغلب اضطراب باز می گردد و فرد دوباره راههای دیگری را جستجو می کند تا نقص مورد نظر خود را برطرف کند .

این اختلال در زنان و مردان دیده شده و مختص یک جنس نیست . درمان خود زشت پنداری ممکن است شامل درمانهای دارویی و درمان رفتار شناختی باشد .

خود زشت پنداری در مردان بیشتر به شکل تصور بد شکلی بدن و توجه زیاد به اندازه و فرم ماهیچه ها می باشد که این اختلال به نام (bigorexia ) شناخته می شود .


درمان خود زشت پنداری

علائم خود زشت پنداری BDD با درمان بهتر می شوند . اگر علائم شما نسبتا خفیف است ، شما باید از درمان  گفتاری به نام درمان شناختی رفتاری  CBT (Cognitive Behavioural Therapy ) استفاده کنید که این روش به تنهایی یا گروهی انجام می شود .»سلامت اول

البته درمان های دیگری هم برای نوع متوسط و شدید وجود دارد .ولی نگرانی نوجوانان از این اختلال معمولا بی جهت بوده و در طول زمان برطرف می شود.

بنابراین فراگیران عزیز بجای تمرکز روی نواقص جزئی ظاهر خود که عموما معجزه زمان آن ها را حل می کند؛روی درس خواندن خویش سرمایه گذاری کنید که آینده شما را هم تضمین خواهد کرد. اضطراب و افسردگی که علائم ثانویه این اختلال است را با ورزش کم نموده و دیگران نیز نبایستی این افراد را تمسخر کنند .در صورت تمسخر دیگران نیز شما بی توجهی کنید یا آن ها را خلع سلاح روانشناسی کنید .یعنی اگر کسی گفت:چه مماغی.
خودت بگو مماغ درازی است البته با خنده .او دیگر پی کارش می رود و دفعه دیگر به تمسخر تو نمی پردازد. در صورت خودآگاهی فراگیران از این اختلال و عدم افسردگی آن ها ،افت تحصیلی آن ها که ناشی از این اختلال است نیز مرتفع می شود.

✍️مهران دالوندی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر