c_300_250_16777215_10_images_11057.jpg

 



ترکمن سسی - عبدالرسول جوادی بالاجاده - آنچه هویداست و همگان می دانند، قرن بیست و یکم، قرن سرعت انتقالات است. این انتقالات درهمه عرصه های زندگی محسوس بوده که به وضوع شاهد آنیم .



یکی از این انتقال های سریع اطلاعات و داده ها اعم از تصویری، صوتی، نوشتاری و امثال اینها از طریق رسانه معمول در جهان مانند رادیو، تلویزیون، شبکه عنکبوتی نت و شبکه های اجتماعی در فضای مجازی است.

چنانچه می دانیم قرن بیست و یکم، در حقیقت حرکت ازجامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی است؛

هر جامعه ای که دارای اطلاعات بیشتری باشد، پیشرفت برای آن جامعه متصور خواهد بود.

در این جاست که اطلاعات، دانش و آگاهی، اساسی ترین دارایی انسان ها، ملت ها و جوامع بشمار می آید؛

اطلاعات، یک کالای راهبردی واستراتژیک محسوب گشته و از شاخص های اصلی توسعه یافتگی در میان ملت ها و جوامع است؛

به همین دلیل مفهوم جابجایی در قدرت و جایگزینی دانایی به جای ثروت های مادی و فیزیکی امر پذیرفته شده قرن حال و آینده است.

از مهمترین ابزارهای امروزی دانایی، رسانه ها هستند؛ زندگی در دنیای امروز بدون رسانه قابل تصور نیست. لذا نمی توان نقش رسانه های جمعی و اینترنت را در زندگی امروزی نادیده گرفت ، بلکه باید به دنبال فرهنگ سازی آن بود .

رسانه ها، بویژه رادیو و تلویزیون، تغییرات مهمی را درسیاست، تعلیم و تربیت ، بازاریابی ، اخبار، فرهنگ توده، زندگی اجتماعی و خانوادگی ایجاد کرده است.

امروزه استفاده از انواع رسانه چون رادیو، تلویزیون، رایانه، تلفن همراه و … جزء انکار ناپذیری از فعالیت های روزانه افراد است و به عنوان منبعی از اخبار باور کردنی، اطلاعات و تعلیمات مهم، آگاهی های دقیق اجتماعی، و برخی سرگرمی های لذتبخش پذیرفته شده است ; این عرصه فراگیر و فراشمول در همه نقاط جهان و کشور حتی روستاها و نقاط دوردست هم توسعه یافته است .

روستاها نیز به سنخیت فرهنگ و قدمت تاریخی و فرهنگی و نیازهای اجتماعی جامعه خود که برگرفته از تلاش فرهنگ دوستان روستاها از گذشته هایی که با تربیت و تعلیم دانش آموختگانی در مکتب علوم دینی (مکتب خانه ها و ملا خانه ها) و علوم روز (مدارس امروزی ) پیشگام بهره مندی از تکنولوژی و علوم روز ارتباطی بوده است,

گواه این ادعا فعالیت های رسانه ای روستاها در قالب های محتلف رسانه ها و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است

امروزه رسانه های محلی به عنوان مطالبه گران اجتماعی نقش بسزایی در رشد و توسعه جامعه دارند و یکی از مهمترین نیازهای اجتماعی جامعه به شمار می‌روند

هدایت رسانه ها به عنوان بازوان توسعه ای باید مورد توجه مسئولان محلی و منطقه ای قرار گیرد و ساماندهی و نظام بخشی محتوایی در جهت ایفای واقعی نقش و رسالت رسانه ها باید در اولویت های فرهنگی و اجتماعی قرارگیرد

امروزه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی و رویکرد چشم و گوش بینا جامعه با مطالبه گریهای درست و معرفی ظرفیت‌های موجود در جوامع روستایی و بارور سازی استعدادهای درخشان روستاها در حوزه های اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی، هنری و ...از مهمترین دستاوردهای رسانه های محلی می باشد

در بخش‌های بعدی به رویکردها،  دستاوردها و اثرگذاری رسانه های محلی در جوامع روستایی پرداخته خواهد شد

یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالاجاده فعال رسانه ای و فرهنگی استان گلستان

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر