c_300_250_16777215_10_images_photo_2023-04-04_20-22-55.jpg

 


ترکمن سسی – شاه قربان قاضی - رسم سنتی یا رمضان از سال های گذشته در برخی مناطق ترکمن صحرا بویژه در روستاها مرسوم است.


در این رسم که شب چهاردهم ماه رمضان و پس از نماز عشا و تراویح برگزار می شود گروه هایی از جوانان و نوجوانان و گاهی با همراهی بزرگترها در محله راه میافتند و در مقابل خانه ها یکی از اعضای گروه اشعاری رمضانی می خواند.
دیگر اعضای گروه در انتهای شعر همه باهم با صدای بلند " الله " می گویند و پس از اینکه صاحب خانه گروه را با هدیه ای نقدی یا غیرنقدی بدرقه کرد، گروه به سمت خانه بعدی حرکت می کند.
در دهه های گذشته ارتباطات اجتماعی صمیمی تر بود و در بیشتر روستاها حیاط خانه ها به صورت کنونی درب و دیوار نداشت و برگزاری مراسم به راحتی امکان‌پذیر بود.
اما امروزه با رشد شهرنشینی و تغییرات شیوه زندگی مردم در شهرها و روستاها برگزاری مراسم یا رمضان کمرنگ شده است.
به هرحال با شرایط زندگی امروزی برگزاری این رسم سنتی حتی به صورت نمادین می تواند برای حفظ و تداوم آن رسم سنتی موثر باشد.
.

 

 

دیدگاه‌ها  

0 #1 سیدکریم 1402-01-15 21:14
در این روزهای سخت این مراسم ها لحظات زیبایی را ممکن کرده است. دنبال روزنه های نور باید بود.
نقل قول کردن
0 #2 طاهر بازیار 1402-01-16 07:27
مراسم یا رمضان برای نوجوانان و جوانان خاطره انگیز است. زمان اجرا که شبانگاه است و میانه ماه مبارک و همراهی ده ها نفری هم سن و سالان با اشعاری زیبا و پر مفهوم همه و همه می تواند رسم را ماندگار کند.
نقل قول کردن
0 #3 نعمت الله 1402-01-16 07:31
رسم های قدیمی را باید حتی الامکان زنده نگه داشت. در شهرها و روستاها می توان با هماهنگی مکان های خاصی را تعیین کرد تا این مراسم اجرا شود. اشعاری که در آن مراسم خوانده می شود جالب است. حتی برای شاعران و ادیبان که با حفظ اشعار پیشین ، اشعاری با مضامین و مفاهیم جدید را بسرایند و اجرا کنند.
نقل قول کردن
0 #4 امین قره ای 1402-01-16 21:37
ان شاء الله این رسم و رسومات هیچ وقت از بین نره. چون طعم شیرین ماه رمضان است. در این رسم با خواندن اشعار مخصوص آدم یا نیازمندان می افته. همچنین بهانه ای است برای دیدن همسایه و اقوام. ولی بهتره بزرگترها به نوجوانان یاد بدهند که در این ریم برای دیگران مزاحمت ایجاد نشه. برخی خانه ها بیمار دارن. استراحت و آرامش نیاز دارن. مه باید ملاحظه بشود. خدا به بیماران شفا بده. البته عموما مردم می دونن در شب چهاردهم مرایم یا رمضآن هست.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر